• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Pimkie wil in 2024 nog eens 36 winkels sluiten, 239 banen op de tocht

Pimkie wil in 2024 nog eens 36 winkels sluiten, 239 banen op de tocht

Door AFP

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Een Pimkie-winkel in Parijs .Credits: MAGALI COHEN / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Lille - Damesmodeketen Pimkie overweegt nog eens 36 winkels te sluiten in 2024, waardoor 239 banen verloren kunnen gaan, aldus het management in een persbericht. Pimkie kondigde in 2023 al eens de sluiting van 63 winkels aan.

De aangekondigde sluiting van de eerste 63 winkels zou al leiden tot een geleidelijk banenverlies van 257.

Sinds de overname van het merk in februari 2023 is Pimkie begonnen met een transformatieplan om ‘de toekomst van het bedrijf veilig te stellen’ en ‘terug te keren naar groei’, aldus het bedrijf in een verklaring.

Zo’n 23 van de 63 winkels die deel uitmaakten van dit plan, dat in juni 2023 werd bekendgemaakt en ‘gebaseerd is op het verkleinen van het winkelbestand’, waren al gesloten op 31 december 2023, voegde het bedrijf eraan toe.

Echter, hebben ‘de economische sitautie’, ‘de daling van het aantal bezoekers’ en ‘de inflatie’ in de afgelopen maanden ‘een aanzienlijke impact gehad op de verkoop en de economische resultaten’, waardoor het bedrijf dit plan heeft versneld met de sluiting van nog eens 36 winkels in 2024. Dit gaat gepaard met het verlies van ‘197 functies in Frankrijk’ en ‘42 van de 143 functies op het hoofdkantoor’.

Pimkie kondigt ook de aansluiting van 14 winkels bij zijn Miniso-netwerk aan.

Tijdens de vergadering van de ondernemingsraad op donderdagochtend ‘kondigde de directeur van Pimkie, Salih Halassi, een massaal herstructureringsplan aan dat bijna de helft van het bedrijf vernietigt’, stelden de vakbonden in een persbericht.

“Een plan dat gevolgen heeft voor bijna 450 banen, dat wil zeggen ongeveer 50 procent van het bedrijf”, betreurden ze.

De confectiesector wordt al enkele maanden geteisterd door een hevige crisis.

Minelli, Camaïeu, Burton of London, Gap France, André, San Marina, Kaporal, Don't Call Me Jennyfer, Du Pareil au Même, Sergent Major, Naf Naf... Deze merken, die goed bekend zijn bij Franse consumenten, hebben geleden onder een explosieve cocktail van factoren: pandemieën, inflatie, energieprijzen, grondstoffen, huren en lonen, en concurrentie van tweedehands kleding en fast fashion.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited FR. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.

Pimkie