Pimkie sluit alle fysieke winkels in Spanje
bezig met laden...
Het iconische modemerk Pimkie, dat werd opgericht in 1971 in de Franse stad Lille, heeft besloten om voorlopig een einde te maken aan zijn turbulente en meer dan roerige recente geschiedenis op de Spaanse markt en sluit al zijn fysieke winkels in het land (Spanje). Deze beslissing werd aangekondigd door het bedrijf Pangea Retail, de franchisepartner van het merk voor de hele Spaanse markt.
De beslissing werd gemaakt op een moment waarop Pimkie bijna een jaar geleden van eigenaar wisselde. Een diepgaand proces van herstructurering van de aandeelhouders dat eind oktober 2022 begon met de aankondiging van het management van Pimkie, dat toen nog in handen was van een bedrijf dat verbonden was aan de familie Mulliez, over de onderhandelingen die ze besloten te voeren voor de verkoop van het bedrijf aan een consortium gevormd door de groepen Lee Cooper France, Kindy en Ibisler Tekstil. Uiteindelijk werd er een akkoord bereikt, waarbij de verkoop van de Franse keten aan het nieuwe consortium effectief werd vanaf maart 2023. De nieuwe eigenaren van de keten wilden de fundamenten van het bedrijf verstevigen en zijn positie op de markt versterken. Sandrine Lilienfeld werd naar voren geschoven als nieuwe CEO van Pimkie en moest verantwoordelijk worden voor het leiden van het herstructureringsproces en de overdracht aan Pimkinvest (de nieuwe eigenaar). We schrijven ‘moest worden’, omdat zij na amper zes maanden na haar benoeming tot CEO ontslag nam.
Zes maanden na het vertrek van Lilienfeld, benoemde Pimkie Élodie Chelle als de nieuwe CEO. Ze werkt echter niet alleen in deze functie, maar onder de noemer van ‘plaatsvervanger’ en onder leiding van Salih Halassi, de voorzitter van Pimkinvest en die bij uitbreiding van Pimkie de functie als uitvoerend directeur heeft bekleed.
De sluiting van Pimkie in Spanje
Wat de evolutie van de keten op de Spaanse markt betreft, werd deze in stand gehouden door de dochteronderneming van Pimkie in Spanje, Dimodes, een bedrijf dat sinds november 2021 eigendom was van de Duitse groep Young Fashion Group, Pimkie’s masterfranchisepartner voor de Duitse, Spaanse, Portugese en Oostenrijkse markt, maar dat in november 2022 uiteindelijk overging in handen van de Belgische groep Bluegray. Pangea Retail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer van de activiteiten van het merk in het land, is verantwoordelijk voor het officieel maken van het vertrekt van Pimkie uit Spanje, nadat Dimodes is geliquideerd en dit op 18 oktober in het officiële Staatsblad van het Mercantiele Register (BORME) verscheen.
De verdwijning van Dimodes markeert ook de verdwijning van Pimkie uit de Spaanse winkelstraten waar het sinds 1991 actief was. Het modemerk had een commercieel netwerk van 26 winkels. Begin september vorig jaar werd één kavel voor het beheer van 10 Pimkie-winkels openbaar geveild voor 80.000 euro plus een afnameverplichting van 50.000 euro aan nieuwe seizoensvoorraad. Het was een transactie die deel uitmaakte van het liquidatieproces van de activa van Dimodes, waarvoor uiteindelijk geen succesvolle bieder werd gevonden. De liquidatie van de dochteronderneming van Pimkie in Spanje werd op 18 oktober uitgesproken en verscheen op 26 oktober in het Staatsblad. Dit betekent het einde van een meer dan bewogen geschiedenis van de keten in Spanje - een land waar, terwijl het management de liquidatie van zijn dochterondernemingen in België (2021) of Zwitserland (2022) overeenkwam, Pimkie gestaag zijn voetafdruk en zijn commerciële rol heeft verkleind middels personeelsverminderingen en geplande winkelsluitingen. Pimkie zal nu nog aanwezig zijn in een aantal Europese landen met bijna 400 winkels, waarvan 302 in Frankrijk.
“Pimkie heeft zijn winkels in Spanje gesloten”, vat Sokoa Lasa, business development director bij Pangea Retail, samen in een verklaring op haar officiële LinkedIn-account. “Ik heb het geluk gehad om een team van tien personen te begeleiden in deze laatste stappen en ik wil graag hun toewijding en loyaliteit tot het einde benadrukken. Sluitingsprocessen worden nooit goed gedaan, dat is onmogelijk. Maar we hebben geprobeerd het zo goed mogelijk te doen, met de inzet en empathie die nodig is in zulke moeilijke momenten, dat wil zeggen ‘zo min mogelijk slecht’ en ik denk dat we daar een beetje in zijn geslaagd. Tot ziens, of wie weet tot een andere keer, Pimkie!”
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited ES. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.