(advertentie)
(advertentie)

Wereldwijd shoppen we in december het meest en in Nederland worden in de decembermaand de webshops het vaakst in het weekend bezocht. Dat blijkt uit een analyse van RTB House, gebaseerd op online shopgedrag in december 2016. Conclusie? Het is een topmaand voor e-commerce.

Uit het onderzoek van RTB House, 'wereldwijd leverancier van state-of-the-art retargeting-technologie voor topadverteerders', kwam naar voren dat tijdens Kerst Nederlanders over het algemeen niet online zijn. In tegenstelling tot de andere markten, waar er juist meer geklikt wordt onlineadvertentie tijdens 25 en 26 december.

Meeste webshoptransacties op werkdagen, minste tijdens Kerst

Webshops worden in december vooral op werkdagen bezocht. Consumenten bezoeken de webshops op die dagen 17 keer vaker dan gemiddeld. In december koopt zelfs 38 procent meer dan in een gemiddelde maand. Op zaterdagen wordt er wereldwijd het minst in de webshops gewinkeld. Het bezoekersaantal is dan 8 procent minder dan het gemiddelde en het aantal transacties ligt 22 procent lager.

Naar aanloop van Kerst neemt het bezoekersaantal gestaag af. Met Kerstavond wordt de webwinkel 28 procent minder bezocht dan gemiddeld in december. Het aantal transacties ligt die dag 41 procent lager.

“Om offline retailsales te ondersteunen, is de tweede helft van december de beste tijd om onlinemarketingactiviteiten te optimaliseren. Onze analyse laat zien dat onlineshoppen in de eerste helft van december heel populair is. En waar dit in de meeste markten een week voor kerst ineens een stuk minder wordt – vanwege de voorbereidingen voor kerst of omdat mensen bang zijn dat hun pakket te laat wordt bezorgd – gaat dit voor Nederland niet op. Tijdens deze piekmaand moeten marketeers hun onlineadvertentieactiviteiten dus niet beperken of stopzetten, maar het is wel goed dat ze nadenken over hoe hun marketing de retailsales kan beïnvloeden.”

Cyril Westerhof, countrymanager Benelux van RTB House.

Aantal bezoeken week voor Kerst het hoogst

In Nederland is het aantal bezoeken aan webshops een week voor kerst het hoogst. Hoewel Nederlanders webshops het liefst in het weekend bezoeken – het aantal webshopbezoeken ligt in december op zondag 28 procent hoger dan gemiddeld – doen we de daadwerkelijk aanschaf liever op werkdagen. Vorig jaar vonden er op de maandag en dinsdag vóór kerst zelfs 58 procent meer transacties plaats dan in de rest van de maand.

Hoewel niet veel mensen tijdens kerst online shoppen, is de kans dat ze daarna op advertenties klikken, wel groter. Na de feestdagen loopt zowel het aantal kliks op advertenties en het aantal bezoeken aan webshops, als het aantal transacties weer op.

RTB House is opgericht in 2012 en draait meer dan duizend campagnes voor bedrijven in meer dan veertig verschillende markten in Europa, Latijns-Amerika, de Asia-Pacific-regio, het Midden-Oosten en Afrika.

Lees ook: Rapport Paazl: modemerken laten kansen liggen bij bezorging