• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nieuwe winkel Natan: ‘het Brusselse gevoel’ in Amsterdam

Nieuwe winkel Natan: ‘het Brusselse gevoel’ in Amsterdam

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

Een nieuw project is altijd leuk, maar een nieuwe winkel is voor Edouard Vermeulen, de ontwerper achter het modehuis Natan, iets bijzonders. Ooit werkte hij als binnenhuisarchitect en dus is het ontwerpen en inrichten van een nieuwe flagshipstore voor hem een feestje. “Ik vind het zo leuk om de winkel in te richten,” glundert de ontwerper, gehuld in een donkerblauw pak met een gebreide stropdas. “Alles regelen is zo leuk. Ik ben zeker vijf keer in Amsterdam geweest.” Onvermoeibaar, ontspannen en enthousiast staat hij alle pers te woord, tijdens de opening van de nieuwe vestiging.

Het duurde even voor de winkel aan de PC Hooftstraat open was. Het huurcontract was immers al in mei getekend. Eerst werd er grondig verbouwd, maar toen de PC Hooftstraat zelf ook nog op de schop ging en er een nieuwe stoep werd aangelegd, besloot Vermeulen de deuren nog even gesloten te houden. “Met die bergen zand voor de deur ga ik natuurlijk niet openen.” Nu is het eindelijk zover.

De nieuwe flagshipstore straalt allure en luxe uit en geeft je het gevoel even in een andere wereld te zijn. De inrichting heeft een vleugje jaren vijftig, de favoriete periode van Vermeulen en volgens de ontwerper ‘hèt hoogtepunt van de couture’. Aan de voorzijde is een hoog raam van plafond tot vloer geplaatst, omlijst met donkere kozijnen, die scherp afsteken tegen de witte muren. De trapleuning is een replica van de trapleuning uit de jaren dertig in het couturehuis in Brussel, voor ‘het Brusselse gevoel’. De spiegel boven de kassa, ook tot het plafond, is ook in andere winkels te vinden. De marmeren vloer en trap gaan over in een licht houten vloer met visgraatmotief. Aan de achterzijde, voorbij de paskamers, geven openslaande deuren toegang tot de tuin waar evenementen gehouden kunnen worden. Dan is er nog de tweede etage, die is ingericht als salon. Alles oogt fris, luxe en toch ook modern.

Het gebouw aan de PC Hooftstraat had oorspronkelijk twee verdiepingen, maar de helft van de bovenste verdieping is helemaal weggebroken om extra licht de winkel binnen te laten komen. “Het is zo aangenaam dat het open is,” aldus Vermeulen, uitkijkend vanaf de bovenste verdieping. Het is nog wel een beetje kaal vindt hij, er moeten nog wat meubels komen voor het ‘salon-gevoel’. “Hier een mooi tableau (schilderij, red.), dat zou mooi zijn,” wijst hij naar de muur boven de trap, met zijn armen wijd. Ook voor andere hoekjes heeft hij nog genoeg ideeën. “Hier een antiek tafeltje, met een schilderij erboven.”

Natan opent eerste buitenlandse winkel aan PC Hooftstraat

De pret à porter collectie is ‘gekleed casual’,” licht Vermeulen toe. Niet zo casual dat iedereen er mee kan fietsen, want Natan moet ‘natuurlijk wel zijn DNA behouden’. Het is voornamelijk voor bijzondere gelegenheden, zoals bruiloften, feesten en zakelijke evenementen. “We moeten het ook vooral van de zomercollectie hebben, dan heb je zulke gelegenheden. En vaak dragen ze de jurkjes nog door tot en met september en oktober.”

Het modehuis Natan bedient een groep schare luxe klanten, waaronder veel royalties. Hij is heel discreet over zijn bekende klanten en natuurlijk ook over zijn meest bekende Nederlandse klant, koningin Máxima. “Natuurlijk vertel ik niet wie wat heeft gekocht.” Toch wil de couturier wel een ding loslaten: hij heeft Máxima om toestemming gevraagd om een winkel in Nederland te openen. “Ik had gevraagd of ze het een probleem vond, want dan zouden we het niet doen. Maar ze heeft toestemming gegeven.” Hij verwacht dat ze nog steeds naar de winkel in Brussel zal komen in de toekomst, want ‘die is vier keer zo groot’ en ‘bovendien draagt ze couture’.

Natan: “Service gaat verder dan een glas champagne”

Welke verwachtingen heeft de ontwerper voor de eerste buitenlandse winkel? “Genoeg klanten om onze kosten te betalen,” grijnst Vermeulen. “We kennen de Nederlandse markt. De Belgische en Nederlandse markt zijn redelijk overeenkomstig. In Parijs en Frankrijk zijn de klanten wel anders, dat zijn ook twee verschillende werelden op zich; Parijs èn Frankrijk.” De prijs is voor de Nederlandse markt een groot voordeel, denkt hij, want het is niet zo duur dan andere luxelabels. “Internationale klanten vragen bij binnenkomst vaak: ‘is dit echt de prijs’? ‘Ja dat is echt de prijs.’ Een item voor 450 euro, dat verwachten ze niet.”

“We hebben al een paar dagen ‘in stilte’ gedraaid, en dat ging heel goed,” licht commercial manager Pieterjan van Biesen toe. Veel praktische zaken, zoals voorraden aanvoeren, ‘moeten ze gewoon een beetje gaan aanvoelen’. Dat hangt vooral af van de Nederlandse klant. Er is zelfs de avond voor de officiële opening nog vergaderd over de collectie in de winkel, knipoogt Van Biesen. Er zullen dagelijks twee mensen in de winkel staan. Het was een enorme strenge selectie procedure, erkent de commercial manager.

“Service gaat verder dan een glaasje champagne schenken in de winkel. Luxury shoppers willen zich verbonden voelen met de winkel,” zegt Van Biesen. “Kandidaten moeten winkel- en service-ervaring hebben.” De winkelervaring is heel belangrijk voor het modehuis. “Zo stel ik me voor dat we klanten die van het Rijksmuseum houden, met hun verjaardag toegangskaarten voor het museum sturen.” Vermeulen: “Mensen moeten ook een beetje kunnen dromen, dat is belangrijk in een flagshipstore. Mensen geven tegenwoordig meer uit aan reizen en andere dingen, dus je moet wel.”

Natan vestigt flagship store in Amsterdam

Vermeulen heeft aan meerdere steden in Nederland gedacht voor zijn eerste buitenlandse winkel. Ook Den Haag was een optie, maar in Amsterdam zijn meer internationale bezoekers te vinden. Er werd in Amsterdam ook gekeken naar een winkelruimte aan de Van Baerlestraat en Cornelis Schuytstraat, totdat Vermeulen’s oog viel op het pand aan de PC Hooftstraat.

“Het plan om naar Nederland te komen was er al heel lang,” weet Van Biesen. Het label werd onder meer al verkocht bij de Bijenkorf, maar ‘het aanbod was daar te klein’. De locatie aan de PC Hooftstraat, tussen de SMCP- winkels Sandro en Maje in, bevalt goed. Het is het rustige deel aan het begin van de PC Hooftstraat, maar de commercieel manager weet dat het advocatenkantoor in de straat plaats zal maken voor een winkelcentrum. Bovendien komen er veel toeristen langs, die bij een van de musea op het Museumplein zijn geweest.

Er wordt op de achtergrond al wel gedacht aan een volgende winkel. Waarschijnlijk gaat de nieuwe winkel een andere grens over, misschien Parijs of Luxemburg. Er zit al een showroom in de Franse hoofdstad, tevens is er een agent in Londen. Maar het eerste nieuwe project wordt een nieuwe webwinkel, die in november live zal gaan. Er zullen voorlopig alleen handtassen worden aangeboden via de webwinkel van het modehuis. “Het is een andere branche. Retail en groothandel zijn onze comfortzone, een webwinkel is voor ons nog een magisch onontgonnen gebied,” glimlacht Van Biesem. Maar eerst even genieten van de nieuwe winkel.

Beeld: Natan Couture, FashionUnited

Edouard Vermeulen
Natan