Nieuwe herenmodezaak Spiga in Gent ademt Italiaanse allure
bezig met laden...
In een oud herenhuis aan de Gentse Vlaanderenstraat is sinds vorige week een luxe herenmodezaak gevestigd: Spiga, vernoemd naar de beroemde winkelstraat Via della Spiga in Milaan. Op de houten visgraatvloeren staan rekken en tafels met handgemaakte items van merken als Berwich, Doriani, Fedeli, Fray, Finamore, Alessandro Gherardi, Gran Sasso, Jacob Cohen, Lardini en Stile Latino. “We willen liefhebbers het beste bieden wat er op vlak van Italiaanse savoir-faire in de herenmode te vinden is,” zo stelt shopmanager Jean-François de Frechou in een persbericht.
Spiga verkoopt zakelijke, casual en feestelijke kleding voor heren in een decor met allure. De winkel is ingericht met designmeubelen, en tegen de zwart-witte muren hangt werk van modefotograaf Rankin. Kleding kopen moet een ‘onvergetelijke beleving’ zijn, vindt, De Frechou. Naast een chique interieur biedt Spiga volgens de shopmanager ook ‘degelijke service en dito advies’.
Decennia ervaring in topsegment herenmode op winkelvloer van Spiga
De Frechou verdiende zijn strepen bij de prestigieuze Brusselse herenzaken Canali en Maison Degand. In 2020 zette hij een nieuwe stap, en ontwikkelde samen met een bevriende Nederlandse retail- en vastgoedinvesteerder een eigen concept voor topsegment herenmode uit Italië. “Mijn investeerder en ikzelf gaan uit van onze kracht en onze (bij elkaar opgeteld) vijftig jaar ervaring inzake het vermarkten van herenmode om samen een succesverhaal te schrijven,” aldus De Frechou.
Een nieuwe boetiek openen middenin de coronacrisis klinkt evengoed als een flinke uitdaging. De Frechou ziet dat anders. “Het lijkt nu misschien niet het ideale moment, maar daarom is het mogelijk net wél het juiste moment,” legt hij uit. “Crisistijden brengen ook fantastische opportuniteiten met zich mee. Zoals een droompand dat direct ter beschikking is en een aantal zeer exclusieve labels die door de crisis bereid zijn om ons exclusiviteit te geven.”
Spiga is in de regio Oost- en West-Vlaanderen bijvoorbeeld de enige boetiek die de merken Stile Latino en Fray verkoopt. “Als je jezelf in de markt onderscheidt met producten die in een straal van 75 kilometer rond jouw winkel nergens anders te vinden zijn dan komen de mensen wel naar je toe.”
Beeld: Spiga