• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nieuwe fast fashion keten in Brussel: wie is Kiabi?

Nieuwe fast fashion keten in Brussel: wie is Kiabi?

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|ACHTERGROND

Bij de term ‘fast fashion’ denken consumenten al gauw aan bekende modeketens als Primark, H&M en Zara. Maar als het aan Kiabi ligt, staat ook dit Franse retailbedrijf binnenkort in dit lijstje. Het hier nog vrijwel onbekende modeconcern opende onlangs zijn eerste Belgische vestiging in winkelcentrum Docks in Brussel en is van plan de komende jaren het aantal filialen hier uit te breiden. Maar wie is dat bedrijf, dat in vier dagen tijd 25.000 bezoekers naar zijn eerste Belgische winkel trok?

Frans retailbedrijf gericht op gezinsmode

Het in Noord-Frankrijk gevestigde Kiabi is een van oorsprong Frans retailbedrijf, gericht op de verkoop van kleding en accessoires voor het hele gezin. Het bedrijf werd voor het eerst geïntroduceerd in Ronk, in de buurt van Lille, waar oprichter Patrick Mulliez in 1978 de allereerste winkel opende. Sindsdien maakt het bedrijf deel uit van de Mulliez Group, waar ook Decathlon en het hypermarktconcern Auchan, opgericht door Patrick’s vader Gérard Mulliez, onder vallen.

Tijdens de eerste twintig jaar van zijn bestaan bleef Kiabi in thuisland Frankrijk. In 1997 opereerde het retailbedrijf daar 85 winkels, die samen verantwoordelijk waren voor een omzet van ongeveer 4 miljoen euro. In 1993 vestigde Kiabi zich voor het eerst in Spanje, drie jaar later in Italië en in 2008 in Rusland. Inmiddels beschikt Kiabi over 356 winkels in Frankrijk, 54 in Spanje, 23 in Italië, 9 in Rusland en filialen in Tunesië, Malta, Ivoorkust, Portugal, Marokko en nu dus ook een 2.000 vierkante meter grote winkel in België.

Toonaangevende textielretailer in Europa

In 2014 werd Nicolas Hennon, voorheen directeur van Kiabi Italië, algemeen directeur van de Kiabi groep, waarbij hij Jean-Christophe Garbino verving. In dat jaar boekte het bedrijf een omzet van 1,558 miljard euro. In 2008 bedroeg de jaarlijkse omzet nog 752 miljoen euro. Het eigen vermogen kwam in 2014 uit op 139 miljoen euro, de nettowinst op 55 miljoen euro.

Met in totaal 450 winkels wereldwijd en online kanalen in 32 landen, heeft Kiabi zo’n 10.000 werknemers in dienst. Jaarlijks bezoeken zo’n 20 miljoen consumenten de winkels, die zich voornamelijk in voorsteden of buitenwijken van grote steden bevinden.

Met een jaarlijkse groei van 9 procent mocht Kiabi zich vorig jaar tot de top 20 van beste werkgevers in Frankrijk rekenen. Met ruim 100 miljoen verkochte artikelen is het bovendien één van de belangrijkste textielretailers in Europa.

”Kiabi is niet te vergelijken met Primark”

Naar eigen zeggen promoot Kiabi ‘mode voor kleine prijzen’ voor het hele gezin. Zo verkoopt de retailer kleding voor dames, heren, kinderen en baby’s, inclusief plussize- en zwangerschapscollecties, lingerie, schoenen en accessoires als tassen en sieraden. In combinatie met de lage prijzen is de vergelijking met kledingketen Primark wellicht snel gemaakt, al zijn de twee bedrijven volgens Marlies Hersbach, co-leader van Kiabi België, niet te vergelijken. “Wij willen ons vooral onderscheiden door mode voor het hele gezin aan te bieden. Je hoeft in principe maar één winkel binnen te lopen. En dat alles inderdaad aan goedkopere prijzen,” aldus Hersbach tegenover HLN.

J suis perdue dans le kiabi ADIEU #docksbruxsel #kiabibelgium #kiabi

Een foto die is geplaatst door LaMèreInstitImparfaite-LeBlog (@lamereinstitimparfaite_leblog) op

De webshop van Kiabi was in België al online voordat de fysieke winkel er werd gevestigd. “We kiezen voor een voortdurende wisselwerking tussen on- en offline. Op terminals in de winkel kun je meteen online bestellen als je maat niet meer in de rekken hangt. Wie online bestelt, kan het in de winkel laten leveren, hier passen en enkel betalen wat ie mee neemt,” legt Hersbach uit.

Volgens Hersbach zal het niet bij één filiaal in België blijven. Voor volgend jaar staan nog 3 tot 5 winkelopeningen op het verlanglijstje. “Een eerste plannen we in Charleroi. Ook Vlaanderen staat op ons lijstje, maar over concrete plannen kunnen we nu nog niets vertellen.”

Beeld: Kiabi Facebook

Kiabi