• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nieuw modemerk Ginger van de FNG Group opent vierde winkel

Nieuw modemerk Ginger van de FNG Group opent vierde winkel

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Steeds meer moeders die bij Fred & Ginger, een kinderkledingmerk van de Belgische FNG Group, kwamen winkelen stelden dezelfde vraag: “Tot welke maat gaat jullie kleding?”. Omdat Fred & Ginger zich alleen op kinderen tot veertien jaar richt, ontstond het idee voor een vrouwenlijn die verwant zou zijn aan de kleding van het kindermerk: Ginger.

Ginger onderscheidt zich van andere merken binnen de FNG Group

De eerste winkel van het vrouwenmerk ging open in de lente van 2015 in Leuven, en deze maand volgden ook Antwerpen en Hasselt. Vanaf 31 oktober zal de teller op vier komen te staan, omdat dan een nieuwe winkel van Ginger de deuren opent in Gent. “Elke winkel van Ginger is anders ingericht, omdat per pand is gekeken naar wat het beste werkt,” vertelt Margot Vingerhoedt, marketing coördinator van Ginger, aan FashionUnited. Zo is de winkel in Leuven gevestigd in een rijtjeshuis dat ver naar achter doorloopt, en is het merk in Antwerpen gevestigd in een ruim hoekpand met veel ramen. “Natuurlijk zijn er ook veel gelijkenissen tussen de winkels. In elke winkel vinden klanten een contrast tussen wit en goud, en in elke winkel nemen groene planten een rol in,” licht Vingerhoedt toe. Behalve de inrichting hebben de winkels van Ginger nog een ander ding gemeen: ze zijn allemaal gevestigd in het centrum van steden die volgens Vingerhoedt bekend staan als echte winkelsteden. Naast de eigen collectie van Ginger worden in de winkels ook andere merken verkocht, waaronder het Spaanse Masscob en het Italiaanse Momoni. De reden hiervoor is dat klanten dan nog meer kledingcombinaties kunnen samenstellen.

De FNG Group is ook eigenaar van diverse andere damesmerken, waaronder CKS en Claudia Sträter, maar Vingerhoedt gelooft dat het bedrijf met Ginger weer een heel andere doelgroep aanspreekt. De merken Claudia Sträter en Expresso zijn vooral populair in Nederland, en CKS speelt meer in op modetrends dan Ginger. “De collecties van CKS zijn heel divers, waardoor elke vrouw iets leuks kan vinden. Daarnaast ligt het merk dichter bij fast fashion dan Ginger,” stelt Vingerhoedt. Het nieuwste merk van de FNG Group onderscheidt zich volgens de marketing coördinator van CKS omdat de kleding tijdlozer is, waardoor het zowel vrouwen van twintig als vrouwen van zestig aanspreekt. “Daarnaast liggen de collecties van Ginger dichter bij elkaar, waardoor stukken uit de huidige collectie heel goed kunnen worden gecombineerd met items uit de vorige collectie.” Volgens Vingerhoedt leidt dit ook tot een collectie die duurzamer is, omdat de kledingstukken niet na elk seizoen uit de mode zijn maar juist jaren mee kunnen gaan. Dit verschil komt ook naar voren in de prijzen van beide merken: Ginger richt zich met haar prijzen duidelijk op een hoger segment dan haar minder dure zusje CKS.

Ginger heeft groeipotentieel

De FNG Group heeft geen onderzoek gedaan onder consumenten voordat Ginger werd gelanceerd, maar Vingerhoedt gelooft dat het merk absoluut een succes kan worden in België. “Fred & Ginger heeft een trouw publiek, en omdat hetzelfde ontwerpteam dat verantwoordelijk is voor dat merk ook bij Ginger aan het roer staat, geloven we dat er genoeg vraag naar zal zijn,” aldus Vingerhoedt. In acht winkels van Fred & Ginger hangt een kleine selectie aan Ginger kledingstukken, wat in sommige gevallen ook zorgt dat klanten uiteindelijk naar de Ginger winkel komen.

Behalve in de eigen winkels en in de pop-up rekken in de Fred & Ginger winkels, wordt Ginger ook verkocht bij F.R.E.D., een concept store van de FNG Group, en in een eigen webshop. De bewuste keuze voor het verkopen via eigen retail in plaats van wholesale, resulteert volgens Vingerhoedt in meer flexibiliteit. “Als je via andere winkeliers gaat verkopen, moet je met veel meer mensen rekening houden,” vindt ze. Daarnaast speelt het imago van het merk een rol: omdat het is gericht op een luxer segment, streeft het bedrijf niet naar tientallen verkooppunten. Toch sluit ze niet uit dat het merk zich in de toekomst misschien gaat richten op groothandel: “Ginger heeft groeipotentieel, en de toekomst is niet in steen gebeiteld.” Ook een eventuele uitbreiding naar het buitenland wordt niet uitgesloten, al weet Vingerhoedt nog niet precies naar welke landen. In ieder geval helpt het dat de FNG Group ook actief is in Nederland en een netwerk heeft in Frankrijk en Spanje, waar CKS agenten heeft. “We hopen dat Ginger een groot merk zal worden, maar de weg daarnaartoe bekijken we stap voor stap. In de toekomst zullen we blijven inspelen op de vraag, zonder de identiteit van het merk uit het oog te verliezen. Dan zien we vanzelf waar het merk aanslaat.”


CKS
Claudia Strater
FNG Group
Fred&Ginger
Ginger
masscob
momoni