• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Najaarsverkoop had slechte start in België, maar winterkou en eindejaar maakten die deels goed

Najaarsverkoop had slechte start in België, maar winterkou en eindejaar maakten die deels goed

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: FashionUnited

In het afgelopen najaarsseizoen verkochten zelfstandige modewinkels in België gemiddeld 5,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een bevraging van handelsfederaties Mode Unie en Unizo bij 188 respondenten.

“Het negatieve cijfer is vooral te wijten aan de slechte start van het verkoopseizoen in september en oktober," verklaart Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. "De aanhoudend negatieve berichtgeving over de oorlog in Oekraïne en de kopzorgen rond de energiecrisis zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Daarbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de tweede helft van oktober. Allemaal aanleidingen waardoor consumenten het aankopen van hun winteritems uitstelden."

De winterprik later in de herfst maakte dat het verlies toch weer iets werd ingehaald, en net als voorgaande jaren werden op het laatste moment nog veel cadeaus en kleding voor kerst en eindejaar gekocht. Ook dat deed de verkoopcijfers nog oplopen.

Op 3 januari beginnen in België de solden. De verwachtingen van winkeliers zijn gematigd, schrijven Mode Unie en Unizo. Bijna een derde denkt evenveel of beter te verkopen dan in januari 2022, een derde is meer afwachtend. Gemiddeld voorspellen handelaars 4,3 procent minder soldeninkomsten dan tijdens de wintersolden vorig jaar. Negentig procent van de respondenten noemt de stijgende kosten van energie als belangrijkste reden voor het overwegend pessimisme.

Mode Unie
Solden
UNIZO