• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Modehandelaars zien omzet verdampen in winterseizoen, maar bewust koopgedrag brengt hoop voor soldenperiode

Modehandelaars zien omzet verdampen in winterseizoen, maar bewust koopgedrag brengt hoop voor soldenperiode

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail
Beeld: FashionUnited

Modehandelaars zien hun omzet in het winterseizoen verdampen door een slechte start van het seizoen in september en oktober. De inflatie en aanhoudend negatieve berichtgeving over de (geo)politieke situatie staan hiermee in verhand. Daartegenover staat het bewuste koopgedrag van de consument. Toch zien modehandelaars de komende eerste soldenweek gematigd in.

Modehandelaars verkochten dit winterseizoen gemiddeld 7,2 procent minder in vergelijking met hetzelfde seizoen in 2022, zo blijkt uit de opgemaakte balans van Mode Unie en Unizo. Zo’n 56,7 procent van de modehandelaars meldt minder verkocht te hebben dan in het winterseizoen van 2022. Ruim een kwart van de modeondernemers geeft aan dezelfde cijfers te noteren.

“De aanhoudend negatieve berichtgeving over de (geo)politieke situatie en de inflatie zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Hierbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de helft van oktober en hadden we bij de daling van de temperaturen keer op keer regenachtige zaterdagen. Allemaal zaken waardoor consumenten minder enthousiast waren om winteritems te kopen”, verklaart Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

Naast alle negativiteit, valt Mode Unie ook iets positiefs op: het bewuste koopgedrag van consumenten is een blijvende trend. “We zien dat klanten minder stuks kopen en zeer doelbewust komen shoppen, maar dat kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode aan belang winnen. Lokaal kopen past in die trend en klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die zelfstandige handelaars hen bieden”, aldus Delanghe.

Desondanks schatten modehandelaars de eerste soldenweek gematigd in. Bijna zestig procent van de modeondernemers denkt evenveel of meer te verkopen dan in 2022. Ruim veertig procent verwacht een mindere verkoop. Modehandelaars starten naar verwachting met een soldenkorting van 32 procent. Dat ligt in lijn met de voorgaande jaren.

Mode Unie
Solden
UNIZO