Modehandelaars kijken uit naar start wintersolden
bezig met laden...
Modehandelaars maken zich klaar voor de start van de wintersolden die op 3 januari in gaan. Mode Unie en Unizo maken traditiegetrouw de balans op van de najaarsverkopen en blikken vooruit op de komende soldenperiode. Uit de bevindingen blijkt dat het zachte winterweer voor matige resultaten zorgen, maar dat de modehandelaar positief kijkt naar de soldenverkoop.
Zelfstandige modewinkels verkochten dit najaar gemiddeld evenveel als in het jaar 2023. Wie in de cijfers duikt, ziet dat 42 procent van de modehandelaars minder verkocht, 34,2 procent evenveel verkocht en 22,8 procent meer verkocht. In de periode van de najaars verkopen overheerste het grijze weer, maar viel er minder regen dan vorig jaar. “Het feit dat de nazomer veel korter was en de temperaturen sneller daalden, zorgen ervoor dat we het winterseizoen dit jaar beter afsluiten dan vorig jaar”, deelt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in het persbericht.
Mode Unie en Unizo werpen ook een blik op het consumentengedrag, waaruit blijkt dat bewust kopen nog steeds trending is. Volgens Delanghe willen klanten ‘meer dan ooit’ kwaliteit voor hun geld. “Lokaal en Belgisch kopen past in die trend en klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die zelfstandige handelaars hen bieden.”
Vooruitkijkend op de wintersolden verwacht bijna 70 procent evenveel of beter te verkopen dan in januari 2023. Zo’n 30 procent neemt en afwachtende houding aan en verwacht een mindere verkoop. Modehandelaars starten gemiddeld met een soldenkorting van 30 procent. Dit soldenpercentage ligt in lijn met de voorbije jaren.