• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Modebranche ziet verkoopcijfers stijgen in H1

Modebranche ziet verkoopcijfers stijgen in H1

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het gaat goed met de baby- en kindermode. De omzet van baby-en kindermode steeg met bijna 8 procent en ook kinderschoenen zag de omzet met 7,6 procent stijgen. Dat blijkt uit de INretail/GfK Fashionscan, , waarin zowel de online als offline omzet wordt gemeten .

Lingerie, bad- en nachtmode en herenmode schreven ook betere cijfers; er werd een omzetgroei van bijna 7 procent gerapporteerd. Het is vooral te danken aan het gestegen consumentenvertrouwen, concludeert INretail. “De meimaand was in veel gevallen de beste verkoopmaand.”

De verkoop van schoenen loopt goed; in het tweede kwartaal rapporteerde de branche 4,4 procent meer omzet dan een jaar geleden. In het eerste kwartaal steeg de omzet al met 1,9 procent. Kinderschoenen deden het verruit het beste met 7,2 procent omzetstijging, Herenschoenen volgde met 4,9 procent. Damesschoenen waren goed voor een stijgende omzet van 3,5 procent. De totale schoenenmarkt scoorde een stijging van 3,4 procent in het eerste halfjaar.

In het tweede kwartaal maakten veel modesegmenten een inhaalslag met de omzet, stelt INretail. De omzet groeide in totaal met 0,7 procent. In het eerste kwartaal was er nog een achterstand van 0,4 procent, terwijl er na een halfjaar een stijging van 0,2 procent werd gemeten. Beenmode deed het verreweg het beste met 7,9 procent. Ook winkels met lingerie,bad- en nachtmode en herenondergoed deden goede zaken met een omzetstijging van 7,8 procent, evenals baby- en kinderbovenmode met 7,5 procent. De verkoop van herenkleding steeg met 3,3 procent. Enige achterblijver was dameskleding met een daling van 5,1 procent.

Uit de INretail Sportmonitor blijkt tevens dat de verkoop van sportkleding in de lift zit met een omzetstijging van 3 procent. De totale omzet loopt nu al bijna 1 procent voor de omzet van vorig jaar. Sportschoenen verkopen ook beter; na twee kwartalen zit er weer een stijgende lijn in, al is er nog steeds een verlies van 0,3 procent ten opzichte van 2015. De verkoop van hardware daalde met 1 procent.

INRetail
Modebranche