• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mode van eigen bodem valt in de smaak: Handelaars spelen erop in

Mode van eigen bodem valt in de smaak: Handelaars spelen erop in

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail
Beeld ter illustratie. Credits: Tropical Concept

Mode uit België valt bij de consumenten meer in de smaak, dat blijkt uit een bevraging van sectorfederaties Mode Unie en Creamoda in aanloop naar de Week van de Belgische mode. Uit de bevraging blijkt dat 55 procent van de consumenten bewust vaker kiest voor Belgische mode, in vergelijking met vijf jaar geleden.

Dat blijft ook niet onopgemerkt onder zelfstandige handelaars. Zij geven aan dat ze meer Belgische modemerken inkopen en actiever inzetten op de promotie ervan, zo staat in het persbericht. Er hangt gemiddeld 9,7 procent meer Belgische mode in de winkelrekken dan vijf jaar geleden en dat vertaalt zich duidelijk naar een hogere verkoop.

Bijna 60 procent van de handelaars geeft aan dat hun klanten ‘het lokale en Belgische karakter’ als hoofdargument geven om te kiezen voor mode van eigen bodem. “De consument ziet na de opeenvolgende crisissen duidelijk de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en van de troeven van het winkelhieren in een lokale modewinkel. Daarom wordt het steeds belangrijker om als moderetailer in te zetten op een totale winkel- en merkbeleving waarbij de Belgische mode centraal staat”, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in het persbericht.

Ook Belgische merkenfabrikanten zien de vraag naar Belgische mode toenemen. Zo geeft 57 procent van de merken aan dat zij het cruciaal vinden om zichzelf actief te promoten. Daarvan promoot 8 op de 10 zichzelf via sociale media.

Belgische mode
Creamoda
Mode Unie
Week van de Belgische mode