Op woensdag 1 juli begint in België de sperperiode. Modehandelaars hebben positieve verwachtingen van de verkoop tijdens de sperperiode, zo blijkt uit navraag van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel. Die verwachtingen komen voort uit relatief goede verkoopresultaten in de maand mei. Ook het feit dat de solden zijn uitgesteld naar 1 augustus stemt de modehandelaars optimistisch: zij kunnen zomeritems een extra maand zonder solden verkopen, zo is in een persbericht van de federatie te lezen.

Over de verkoopresultaten in mei zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie: “De eerste drie weken na de heropening op 11 mei waren goed tot zeer goed.” Zelfstandige winkeliers buiten stadskernen en in gemeenten scoorden het best, noteert Mode Unie, gevolgd door modewinkels in grote steden, waar de verkoop op gang kwam met de heropening van de horeca op 8 juni. Delanghe stelt daarnaast: “We zijn uitermate tevreden dat de zomersolden verschoven zijn naar 1 augustus. Dat geeft modehandelaars de nodige ademruimte om hun goederen een extra maand aan een normale marge te kunnen verkopen.”

Tijdens de sperperiode, de periode van vier weken die vooraf gaat aan de solden, mogen detailhandelaars geen afprijzingen voeren. Tijdens de sperperiode werd voorheen wel vaak koppelverkoop aangeboden. “Dat zien we nu iets minder,” zegt Delanghe, “afhankelijk van de locatie van de winkel en de subsector. Winkels in shoppingstraten en in stedelijke gebieden geven meer korting in vergelijking met winkels aan de rand van de stad of buitenstedelijke winkels. Zij staan immers minder onder druk om mee te gaan met de negatieve prijzenslag die ketens willen voeren.”

Consumenten vragen in dit type winkels niet of nauwelijks naar kortingen, blijkt uit de navraag. Delanghe: “Er is begrip voor het feit dat modewinkels door de verplichte sluiting uiterst zwaar getroffen zijn en dus zoveel mogelijk aan normale marge willen verkopen.”

Beeld: FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN