• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mode goed voor zestien procent van online retail Europa, verdere groei verwacht

Mode goed voor zestien procent van online retail Europa, verdere groei verwacht

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Credits: Vinted

Mode maakte in 2022 ruim zestien procent uit van de totale online retailmarkt in Europa (inclusief het Verenigd Koninkrijk). Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst ‘Top 250 Fashion & Besuty Retail Europe’ van Cross-Border Commerce Europe.

De markt behaalde in 2022 een recordomzet van 122 miljard euro, waarvan 45 miljard over de grens werd bezorgd. De verwachting is dat de markt in 2026 met achttien procent zal toenemen tot 144 miljard euro.

Vooral de groeiende markt voor tweedehandsmode, ondersteund door C2C-marketplaces, is volgens het rapport veelbelovend. De verwachting is dat bijna een zesde van de totale online modeverkoop in 2026 afkomstig zal zijn van C2C-marketplaces.

Op dit moment zijn marktplaatsen goed voor bijna de helft van alle online modehandel. De C2C doorverkoop breidde zich in 2022 uit tot een twaalf procent aandeel van de online modehandel. Vooral kostenefficiëntie en duurzaamheid zouden factoren zijn die de interesse van consumenten in tweedehandsmode aanwakkeren.

Naast duurzaamheid, zullen ook trends in digitalisering, zoals de metaverse, livestream shopping en personalisatie, de expansie van de online modehandel verder stimuleren. “De invloed van deze trends op de versnelling van de online modeverkoop in de komende jaren zal fascinerend zijn”, zo concludeert Cross-Border Commerce Europe.

Lees ook:
Cross-Border Commerce Europe