• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mayerline zoekt jongere doelgroep met nieuw label en webshop

Mayerline zoekt jongere doelgroep met nieuw label en webshop

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het merk Mayerline lanceert voor het eerst een submerk: ‘Améline’. Tevens komt het Belgische merk met een webwinkel. Op deze manier hoopt de keten aan te sluiten bij de jongere doelgroep.

Mayerline bestaat inmiddels al 60 jaar en dus gaat het merk vernieuwen en verjongen. De doelgroep moet breder, want de marktomstandigheden blijven uitdagend. “We horen de laatste tijd veel negatieve berichten over de economie en de kledingsector,” zegt CEO Patrik Geurts in zakenkrant de Tijd. “Daarop kan je op twee manieren reageren: door bang af te wachten of door in de toekomst te geloven en in actie te schieten. Met ons submerk Améline doen wij het tweede.”

Omdat de jongere doelgroep ook veel online te vinden is, lanceert Mayerline eveneens een webwinkel. De webshop zal in augustus gelanceerd worden. Hoewel de huidige doelgroep wellicht niet zo vaak achter een computer kruipt of een tablet ter hand neemt om te shoppen, doet de jongere generatie dat wel. Volgens Geurts had de webshop tot op heden nog niet zoveel prioriteiten. “Onze doelgroep gebruikt de website vooral om te zien welke kledingstukken we aanbieden. Maar kleding kopen onze klanten in de winkel, want ze willen de kledingstukken kunnen voelen voor ze ze kopen,” zegt hij in de krant. Dankzij zusterbedrijf JBC kunnen ze gebruik maken van de ervaring en kennis voor het bouwen van hun webwinkel. “De kinderziektes zijn eruit,” stelt Geurts in De Tijd.

Het marketingbeleid krijgt ook een update om aan te kunnen sluiten bij de jongere klant. Geurts wil meer met social media doen, net als met de webshop. Ook social media kreeg voorheen weinig aandacht, ‘dat deden ze in het verleden amper’. Geurts: “We vonden het belangrijker om winkels te openen op toplocaties in steden met meer dan 30.000 inwoners en gebruikten onze etalages als voornaamste marketinginstrument.”

Nieuw submerk en een webwinkel voor Mayerline

Mayerline is in 2013 overgenomen door Claes Retail Group, en werd daardoor een zusterbedrijf van JBC. Sindsdien is er hard gewerkt aan de nieuwe lijn en de webwinkel. Maar ook zijn de expansieplannen uitgebreid. “Vorige zomer hebben we ook onze eerste winkel in Luxemburg geopend,” vertelt de CEO aan de krant. In de komende jaren komen daar nog ‘enkele nieuwe winkels’ bij.

Mayerline is een echt familiebedrijf, dat werd opgericht door Jozef Meyer. Geurts heeft samen met zijn echtgenote Annick -kleindochter van de oprichter- zo’n 15 procent van de aandelen in handen. Ze waken nog steeds over de collecties, en ook zijn ze de ‘gezichten van het merk. “We waken over onze eigenheid, maar alles achter de schermen - zoals personeelsbeleid, boekhouding of IT - regelen we via Claes Retail.” Ambities voor het buitenland zijn er wel, maar hebben nog geen prioriteit. “Iedereen wil in het buitenland een succes zijn. Dat is ook onze ambitie, al zijn we er vandaag nog niet actief mee bezig”, zegt Geurts tegen Retaildetail, die ook nog veel kansen in België ziet.

Inmiddels zijn de magazijnen van Mayerline verhuisd van Brussel en productieland Litouwen naar de magazijnen van JBC in Houthalen-Helchteren. Geurts prijst de voordelen van de samenwerking, ‘waar ze van kunnen profiteren’ en de winstgevendheid op peil bleef. De omzet bleef de afgelopen jaren ‘stabiel op 54 miljoen euro’ en de EBITDA-winstmarge blijft boven de 10 procent.

Jozef Meyer en zijn echtgenote Jeane Vrydags richtten in 1957 Mayerlin op. In de eerste jaren produceerden ze kleding die via multibrand stores werden verkocht. In de jaren ‘60 nam Mayerline een aantal van die winkels over, waarmee een eigen winkelnetwerk werd uitgerold. Inmiddels werken er zo’n 240 mensen bij het bedrijf en is het sinds 2014 onderdeel van Claes Retail Group.

Beeld: Mayerline, Facebook Mayerline

kbc
Mayerline