• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Marks & Spencer terug in België

Marks & Spencer terug in België

Door Luuk Krekels

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

Gisteren was een ‘heugelijke dag’ volgens Mark Bolland, CEO van Marks & Spencer. Na vijftien jaar keert de Britse warenhuisketen terug naar België met een filiaal aan de Guldenvlieslaan te Brussel. De 5000 vierkante meter tellende winkel is onderdeel van de eerder gepresenteerde ‘Bricks & Clicks’ strategie wat de keten weer succes moet gaan brengen.

Tijdens de persconferentie om tien uur staat enkel de rode loper buiten. Er is nog niemand. Geen taferelen à la Primark, waar het publiek urenlang staat te wachten om naar binnen te mogen. Twee uur later is er niks meer van de rode loper te zien. De CEO staat inmiddels voor de ingang een heuse menigte toe te spreken. Het lint wordt doorgeknipt, gevolgd door een luid applaus van het publiek. Dan mogen de mensen naar binnen. De allereerste klant komt overduidelijk niet voor de kleding, want de eerste plek waar ze naartoe gaat is het restaurant waar ze een kopje koffie met een gebakje wil nuttigen.

Marks & Spencer keert terug met flagshipstore in Brussel

Costas Antimissaris, International Director of Business Development, vertelt over de terugkeer van Marks & Spencer naar België: “Er is geen specifieke reden dat we destijds uit dit land zijn vertrokken. Onze focus lag toen onder andere op onze markt in het Verenigd Koninkrijk. In november 2012 lanceerde Marks & Spencer zijn Belgische website. Daarna besloten we op zoek te gaan naar een stad voor de flagshipstore. Het was snel duidelijk dat Brussel de meest geschikte plek was.” Volgens Antimissaris is de hoofdstad een centraal punt voor West- Europa. “In de stad leeft een internationale gemeenschap. Veel toeristen komen hier die ook allemaal een kijkje kunnen nemen in onze winkel.”

Of er meer winkels in België zullen openen, is nog niet duidelijk. In april 2014 liet de Britse keten weten dat ze 250 filialen gaan openen voor 2017. Marks & Spencer gaat zijn aanwezigheid vergroten in alle bestaande markten, maar focust op priority markten India, China, Rusland, het Midden-Oosten en West-Europa. Antimissaris zegt daarentegen iets anders: “We willen niet te veel winkels openen. Dat past niet binnen onze ‘Bricks & Clicks’ strategie. Voor West-Europa is het de bedoeling dat we een aantal prominente flagshipstores hebben, zoals in Nederland en Frankrijk. Deze winkels moeten er voor zorgen dat we de ‘Champions League of retail’ kunnen spelen.”

Het doel van ‘Bricks & Clicks’ is het online platform combineren met de fysieke winkels. Deze filialen hebben betrekking op de flagshipstores zoals die in Brussel. Hier wordt General Merchandise – kleding, lingerie en (woon)accessoires – aangeboden met voedsel en een M&S-café. “We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de online business,” aldus Antimissaris. “Tot vorig jaar werkten we samen met Amazon. Sindsdien hebben we ons eigen online platform gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk. Op dit moment beheren we de internationale webpagina’s vanuit zowel het oude als het nieuwe platform. De strategie is om de websites steeds meer te lokaliseren in taal, valuta en snelle bezorging.” Zowel online als de winkels zijn volgens Antimissaris belangrijk voor de huidige manier van winkelen.

Marks & Spencer wil ‘Champions League of retail’ kunnen spelen

Ondanks de vele investeringen bleken de cijfers de afgelopen jaren niet zo succesvol . Afgelopen jaar rapporteerde Marks & Spencer voor het derde jaar op rij een winstdaling. De jaarwinst liep 3,9 procent terug naar 623 miljoen pond (765 miljoen euro). De omzet steeg in boekjaar 2013-2014 licht met 2,7 procent naar 10,3 miljard pond (12,6 miljard euro). In de dertien weken voorafgaand aan kerst daalde de omzet van Marks & Spencer met 5,8 procent. De verkoop van mode-items daalde met 5,3 procent. Antimissaris zegt dat de cijfers van het afgelopen kwartaal weer beter zijn. “De sales hebben het goed gedaan. De General Merchandise liep vorig jaar minder door problemen binnen de design- en distributieafdeling. Daar hebben we toen veel aandacht aan besteed. Dit heeft het afgelopen kwartaal zijn vruchten afgeworpen. Ook de online ontwikkelingen hebben gezorgd dat het een tijdje minder ging, maar we zien eveneens dat deze cijfers weer stijgen. Het is redelijk positief, maar nog niet hoe wij het graag zouden willen zien. Ik weet zeker dat binnenkort goed nieuws zal komen.”

Of de afgelopen periode daadwerkelijk zo succesvol was zoals het team van Marks & Spencer hoopt en zegt, wordt duidelijk bij de bekendmaking van de nieuwe kwartaalcijfers op 21 mei. De Brusselse bezoekers zijn in ieder geval blij met de nieuwe winkel waar ze ook rustig een kopje koffie kunnen drinken.

Marks & Spencer