Lenteweer doet koopzin terugkeren, Belgische moderetail bijna terug op niveau pre-corona
bezig met laden...
Het zonnige weer in België de afgelopen weken heeft de kooplust onder consumenten aangewakkerd. Dat blijkt uit onderzoek van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel. Deze maand ligt bij veel winkeliers het omzetniveau voor het eerst sinds lange tijd weer bijna even hoog als voor corona, zo schrijft Mode Unie in een persbericht.
Dat is ‘meer dan nodig’ voor de Belgische modesector, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in het persbericht. De afgelopen seizoenen waren zwaar voor de handelaars. Door de coronapandemie, de stijgende energieprijzen en meer recentelijk de zorgen over de oorlog in Oekraïne kochten consumenten niet zo veel nieuwe kleding als gewoonlijk.
Het lenteweer heeft daar volgens Mode Unie wat verandering in gebracht. Ook komen met de lente de feestgelegenheden terug, zoals bruiloften en communies. Mode Unie observeert dat met name communiekledij momenteel ‘vlot over de toonbank’ gaat.