• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Labellov: “Wereldberoemd in Vlaanderen”

Labellov: “Wereldberoemd in Vlaanderen”

Door Christin Ho

5 mrt. 2020

Retail |INTERVIEW

Antwerpen - Na het succes van de eerste Vintage Voyage popt Labellov vanaf vandaag opnieuw op in boetieken van Essentiel Antwerp. In acht jaar tijd groeide de luxe vintage webshop uit tot een gevestigde waarde in België en daarbuiten. Tijd voor een interview met de managing director Elien Migalski.

Rondreizende pop-upstore

Alles is misschien wel tweedehands en verwijst naar vervlogen tijden. Nochtans gaat het niet enkel om de klok terugdraaien. Labellov gaat steeds op zoek naar nieuwe manieren om collector’s items op een piëdestal te plaatsen. “Na het succes van de eerste Vintage Voyage kun je in maart en april opnieuw terecht in onze pop-ups in geselecteerde boetieks van Essentiel Antwerp voor het binnenbrengen van je eigen designer handtassen. Birgit de Jager en Inge Onsea van Essentiel Antwerpen willen op deze manier de circulaire beweging in de mode-industrie promoten, op een manier die zowel mode- als milieubewust is,” vertelt Migalski.

De populariteit van luxe vintage

Dat vintage populairder is dan ooit wordt bevestigd in een recent rapport van ThredUp (2019), een Amerikaans online platform voor tweedehands kleding. In 2008 maakte vintage 3 procent uit van de garderobe van de Amerikaanse vrouw, in 2018 was dat al 6 procent. Tegen 2028 zal dat 13 procent zijn, tegenover 9 procent voor fast fashion. Elke generatie is geïnteresseerd in vintage, maar het zijn vooral millennials (25-37j) en boomers (56-65+’ers) die investeren in tweedehandskleding.

Labellov herkent de populariteit van tweedehands mode. De bewuste keuze voor luxe vintage legt de webboetiek geen windeieren: “We merken dat de interesse voor Labellov.com enorm is gestegen de afgelopen jaren. Ook klanten die voorheen alleen stukken binnenbrachten en zwoerden nooit te zullen zwichten voor tweedehands, staan er nu ook voor open.”

“We zijn wereldberoemd in Vlaanderen en trekken ook internationaal cliënteel aan: “In vergelijking met het buitenland is luxe vintage in België zeer betaalbaar. Vooral in Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten is Labellov populair. Wij zijn geen personal shoppers die tot het uiterste gaan om een felbegeerde handtas of een andere accessoire te bemachtigen, wij zijn afhankelijk van wat onze klanten binnenbrengen. Maar daarom zijn wij niet minder selectief. We leggen de lat hoog, kwaliteit en authenticiteit zijn nog steeds onze pijlers,” vertelt Migalski.

“Labellov biedt enkel high end merken aan, zoals Chanel, Dior, Louis Vuitton, Hermès en Delvaux. Vooral de interesse in een Delvaux handtas is enorm gestegen na de opening van de eerste flagship store op Fifth Avenue in New York City in 2019. Als grootste aanbieder van vintage Delvaux is het goed meegenomen dat wij als Belgische webboetiek een Belgisch modehuis mee in de kijker kunnen zetten,” zegt Migalski trots.

Labellov verzogt het hele verkoopproces

Dat Labellov ook het hele verkoopproces op zich neemt is naar eigen zeggen een grote troef. Zo onderscheidt het zich van gelijkaardige platformen. In de fysieke showroom in het hart van Antwerpen, in de wijk Het Zuid, kan de consument handtassen en accessoires in consignatie binnenbrengen. Vervolgens worden ze door het Labellov team gecontroleerd, gefotografeerd voor de website en geplaatst op sociale media, verzorgd, geëtaleerd in de showroom en verkocht. Alles gebeurt in eigen huis door een team van zeven medewerkers. De Jager en Migalski worden bijgestaan door een office manager, een consignatie director, een social media manager, een grafische vormgever en een showroomverantwoordelijke.

“We hebben dagelijks nieuwe items binnen. Momenteel hebben wij een collectie van meer dan 2000 designer items, waardoor het onmogelijk wordt om alle collector’s items uit te stallen. Onze meest kostbare items zitten sowieso veilig achter slot en grendel. Dankzij de ‘Try Before You Buy’ principe kunnen geïnteresseerde shoppers de items bekijken, passen en aankopen na een afspraak in onze showroom. We merken dat consumenten in alle rust en comfort ons persoonlijk advies willen in de zoektocht naar een droomstuk,” vertelt Migalski.

Nieuwe website en eigen verzorgingslijn

“In de toekomst willen we blijven inzetten op een goede service, zowel online als offline. De nieuwe website die in april wordt gelanceerd is een eerste stap. Vervolgens willen we onze collectie ook uitbreiden met juwelen en op langere termijn waardevolle lifestyle producten (bijvoorbeeld kunst) aanbieden. In de beginjaren van Labellov focusten wij ook op kleding en schoenen, maar daar is minder belangstelling voor omdat ze snel dalen in waarde na gebruik. Dat is niet het geval bij handtassen mits goede verzorging. Daarom brengen wij binnenkort een exclusieve verzorgingslijn op de markt. Leder is zoals je huid, het moet goed gevoed worden,” sluit Migalski het interview af.

Pop-up stores Labellov in boetieken van Essentiel Antwerp: Hasselt (Aldestraat 29, 05-07/03), Gent (Henegouwenstraat 2, 12-14/03), Brussel (Waterloosesteenweg 950A, 26-28/03) en Leuven (Bondgenotenlaan 9, 23-25/04).

Beeld: Labellov. Foto 3: Labellov x Essentiel Antwerp