Kiabi breidt uit in België: directeur Jérôme Calonne over de plannen
bezig met laden...
Op 25 juni opende in winkelcentrum Shopping Wilson in Mons een nieuw filiaal van het Franse modemerk Kiabi. De winkel, met een oppervlakte van duizend vierkante meter, is het zevende Belgische verkooppunt van Kiabi, dat in 2016 voor het eerst de oversteek maakte naar de Lage Landen. Momenteel timmert het merk hier hard aan de weg. Jérôme Calonne, Managing Director bij Kiabi België, vertelt FashionUnited over de plannen.
Kiabi Mons is de eerste Belgische winkel van Kiabi die buiten de stad ligt, in een retailpark. Hoe verliep de opening?
Jérôme Calonne: De eerste dag was een groot succes, we hebben ongelooflijke verkoopcijfers behaald. Kiabi Mons stond wat verkoop betreft op 25 juni al op de derde plaats van alle Belgische Kiabi-filialen. In België heeft het merk een grote aantrekkingskracht.
Hoe heeft het merk tot nu toe zijn stempel gedrukt op de Belgische markt?
We zijn begonnen met het openen van shop-in-shops in supermarkten en hypermarkten. Van flink formaat. De Kiabi in de Cora in Sint-Lambrechts-Woluwe, in de regio Brussel, heeft een verkoopoppervlakte van 800 vierkante meter. We zetten deze strategie voort: in augustus wordt een verkooppunt geopend in Westland Shopping, een van de grootste winkelcentra van België, in de westelijke buitenwijken van Brussel. In oktober volgt nog een verkooppunt, dit keer in het stadscentrum, in winkelcentrum The Mint aan het Brusselse Muntplein. Beide zijn gecentreerd rond het nieuwe tweedehandsaanbod van Kiabi, dat we hebben opgebouwd in het kader van ons milieubewuste label Kiabi Human. In België combineren we dit initiatief met een professioneel re-integratieprogramma. Wij werken samen met de sociale onderneming ‘Les Petits Riens’, die werkt naar het voorbeeld van Emmaus in Frankrijk. We rekruteren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, om ze te trainen in sales. Bij dit stimulerende project zijn ook Kiabi-medewerkers betrokken.
Het merk had minder te lijden onder de coronacrisis dan sommige fast fashion-merken. Hoe heeft het zich aangepast?
In België heeft Kiabi inderdaad minder geleden onder de coronacrisis dan in andere markten. We schatten dat de omzet van Kiabi België in 2021 met 10 procent zal groeien ten opzichte van 2019. We zitten alweer op een hoger omzetniveau dan voor de crisis. Onze dochteronderneming, die twee jaar geleden werd opgericht, is flexibel en werkt met een klein team, een beetje zoals een start-up. We worden ondersteund door bedrijfsexperts uit Spanje, Frankrijk, Italië, voor vastgoedontwikkeling, merchandising, etcetera. We hebben het bedrijfsmodel in korte tijd kunnen herzien, en ons meer gefocust op online kanalen en een digitaal reserveringssysteem. Ook click-en-collect en de pick-en-collect waren voor ons van onschatbare waarde.
Staat franchising ook op de agenda?
Absoluut. Naast onze huidige winkels zijn we momenteel op zoek naar partners om de Vlaamse markt te ontwikkelen. België bestaat in feite uit drie markten: in Wallonië, het Franstalige gebied, is de bekendheid van Kiabi al gevestigd. Zo ook in Brussel, dat een zeer internationaal klantenbestand aantrekt. In Vlaanderen moet alles nog gebeuren, er is enkel de website kiabi.be. Daarom zijn we van plan om daar vanaf 2022 een franchisenetwerk te starten, met een tempo van drie nieuwe winkels per jaar.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op FashionUnited.fr. Vertaling en bewerking vanuit het Frans: Nora Veerman