• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • JLL: ‘Retailers hechten meer waarde aan uitstraling’

JLL: ‘Retailers hechten meer waarde aan uitstraling’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit doet er bij retailers steeds meer toe als het gaat om winkelruimte. In grote mate aanwezig zijn in elke stad is niet langer de norm. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle (JLL), stelt Retaildetail.

Hoewel de druk van de e-commerce sector blijft aanhouden, blijven retailers toch sterk investeren in de fysieke aanwezigheid. Wel passen zij hun beleid aan, zegt Evelien van Hoecke, directeur retail bij JLL. “Een aanwezigheidspolitiek in elke stad is niet langer de norm. Niet het aantal winkels is van belang, wel de kwaliteit van de ruimte die als uithangbord fungeert voor je merk. Retailers hechten daarom meer waarde aan de identiteit en de uitstraling van een pand en verwachten dat eigenaars op dit vlak meedenken en investeren,” aldus Van Hoecke.

Verder concludeert JLL dat de huurprijzen vrijwel stabiel blijven in de grote winkelstraten. In secundaire steden vindt een neerwaartse correctie van huurprijzen plaats. Daarmee is een nieuw evenwicht in aantocht, stelt Van Hoeck. “Retailers maken van deze evolutie gebruik om naar betere panden te verhuizen tegen gunstige voorwaarden.”

De gemiddelde huurprijzen op de Meir in Antwerpen zijn de afgelopen twee jaar gelijk gebleven, namelijk 2.000 euro per vierkante meter per jaar. Aan de Veldstraat in Gent zijn de huurprijzen gedaald van 1.550 in 2015 naar 1.300 in het eerste kwartaal van 2017. Aan de Steenstraat in Brugge en de Hoogstraat in Hasselt zijn de huurprijzen ook gelijk gebleven. Deze liggen respectievelijk op 1.200 euro en 1.100 euro.

Beeld: FashionUnited

Huurprijzen