Hyper-gepersonaliseerd en tech-gedreven: Gen Z zoekt in winkels naar meer dan alleen retail
Een nieuw rapport van American Express schetst een beeld van hoe de winkelstraat in de komende 25 jaar kan worden aangepast aan de verwachtingen van Gen Z. Volgens de data zoekt een groot deel van deze groep – shoppers tot 28 jaar – in winkels naar meer dan alleen een retail transactie. Ze zijn op zoek naar sociale hubs in plaats van traditionele, transactionele omgevingen.
Uit het onderzoek, waarvoor in totaal ongeveer 3.500 shoppers zijn ondervraagd, blijkt dat 65 procent van de Gen Z-consumenten vindt dat winkelstraten iets moeten bieden wat online niet te vinden is. Daarnaast is 79 procent op zoek naar winkelbestemmingen die meer bieden dan alleen winkelen, zoals eetgelegenheden en vrijetijdsactiviteiten. Ongeveer drie vijfde geeft aan winkelen te zien als een “dagje uit”, waarbij ze vrije tijd, cultuur en maaltijden combineren in één uitstapje. Babyboomers delen deze mening ook.
De verwachtingen op het gebied van technologische innovatie zijn ook hoog. Driekwart van Gen Z vindt dat retailers kunstmatige intelligentie (AI) moeten gebruiken om meer inspiratie op de winkelvloer te creëren. 60 procent geeft aan eerder een door technologie gedreven omgeving te bezoeken, waar functies als digitaal passen of door AI-gestuurde stylingadviezen beschikbaar zijn. Hyper-gepersonaliseerde aanbiedingen, frictieloze retail – gekenmerkt door zelfscankassa's of digitale gidsen – en bezorging per drone of zelfrijdende auto worden ook genoemd als aantrekkelijke kenmerken.
In een verklaring zegt Dan Edelman, algemeen directeur merchant services voor het Verenigd Koninkrijk bij American Express: “Ons onderzoek toont aan dat Gen Z het potentieel heeft om winkelstraten om te vormen tot levendige sociale hubs. Hier komen retail, horeca en entertainment nog meer dan nu samen. Voor bedrijven betekent dit het aanbieden van onderscheidende ervaringen, het omarmen van nieuwe formats en het inzetten van technologie voor gemak en gepersonaliseerde service bij elke stap. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor iedereen in het retail-ecosysteem als het gaat om het aantrekken van consumentenuitgaven en het stimuleren van loyaliteit.”
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.