• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Het was een teleurstellend jaar voor retailers

Het was een teleurstellend jaar voor retailers

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more

"Afgelopen weekend moesten we nog even knallen met de verkoop," zegt Britt Verdonck, assistant manager van de winkel Men At Work in Antwerpen. Retailers in de mode-industrie hebben een slecht jaar achter de rug. Het weer is de grote boosdoener. Eerst een zachte winter die roet in het eten gooit en op de laatste koopzondag van het jaar was de sneeuwval de spelbreker. "Ik denk dat de filialen van Men At Work dit jaar als één van de weinige winkels op de Meir in Antwerpen ontzettend hebben geplust, vergeleken met de jaaromzet van 2013," vertelt Kristian Braeken, winkelmanager van Men At Work in Antwerpen.

Bij de helft van de kleding- en schoenenwinkels in België was de omzet in het najaar van 2014 lager uitgevallen dan in 2013. Slechts bij één op de vijf retailers was er sprake van een omzetstijging. De laatste koopzondag van het jaar heeft daar niks aan kunnen veranderen. Dit blijkt uit onderzoek van Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) waar 428 moderetailers aan deelnamen.

Door de sneeuwval was het voor klanten niet aantrekkelijk om te gaan winkelen. "Het was aanzienlijk rustiger dan de reguliere weekenden. Een groot deel van onze klanten komt met het openbaar vervoer naar de winkel. De consumenten hebben last van de sneeuw, omdat het vervoer dan ontregeld is," vertelt een winkelmedewerker van de winkel Essentiel in Brussel aan de telefoon. Ook bij de winkel van Men At Work in Antwerpen was het rustiger. "We hadden gehoopt op een grotere opkomst. Afgelopen weekend moesten we nog even knallen met de verkoop. Door de zachte winter zijn er in het najaar veel minder jassen en gebreide truien verkocht," zegt Verdonck.

De gemiddelde omzet van de laatste koopzondag van het jaar 2014, lag 12 procent onder de omzet die op de laatste koopzondag van 2013 was behaald. Verschillende retailers hebben afgelopen zondag de deuren gesloten gehouden om te zorgen dat de kosten niet verder op liepen. Zo heeft Essentiel haar winkels ook dichtgehouden.

Ook de aanhoudende crisis en stakingen naar aanleiding van de aangekondigde bezuinigingen van de regering, hebben ervoor gezorgd dat de consumenten minder gekocht hebben. Het NSZ zegt dat consumenten denken dat ze minder te besteden hebben, terwijl dit feitelijk niet zo is.

Een groter aanbod in de solden

De uitverkoopperiode begint op 3 januari 2015. Volgens het NSZ hopen retailers dat in de solden veel wordt verkocht. Door de zwakke verkoop in 2014 is er veel kleding beschikbaar, waardoor de consument kan kiezen uit een groot aanbod. Ook zal de concurrentie tussen de winkels hierdoor groot zijn. "Wij verwachten dat we in de uitverkoop heel goed verkopen. We hebben veel jassen en warme truien afgeprijsd en denken dat die goed verkocht worden. Zeker nu het weer kouder is, hebben mensen behoefte aan warme kleding. De eerste items vliegen de deur nu al uit. Dit compenseert met de mindere verkoop eerder dit najaar," zegt Verdonck. De winkelmedewerker van Essentiel vertelt dat de winkels daarentegen het hele jaar goed hebben verkocht, waardoor ze niet meer kleding in de uitverkoop hebben liggen dan in januari 2014. Ook zij verwachten dat hun kleding in de solden goed verkocht wordt. Niet alleen de collecties van dit najaar, maar ook de kleding voor het volgende seizoen.

Een zekerheid op een betere verkoop tijdens de solden kan niet worden gegeven. In de zomer solden 2014 vielen de verkopen tegen. Bij kleding- en schoenenwinkels rapporteerde Comeos een omzetdaling van 2 procent in de zomer solden ten opzichte van de zomer solden in 2013. De reden hiervoor was het goede voorjaar, waardoor de consument de zomerspullen al in huis had. Daarnaast koopt de consument veel kleding via webshops tijdens de koopjesperiode.

Essentiel
jaaromzet
menatwork
Retailers
Uitverkoop