• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Gratis bezorgsysteem is niet houdbaar ́

‘Gratis bezorgsysteem is niet houdbaar ́

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het gratis bezorgen van pakketjes loopt langzamerhand tegen zijn eigen grenzen aan. Het wordt namelijk steeds moeilijker om winst te maken met het gratis verzenden van orders. Dat stelt Nando van Essen, logistiek consultant gespecialiseerd in webwinkels, in de Volkskrant.

Volgens Van Essen is de situatie in Groot-Brittannië een voorbeeld, want daar ‘staat de pakketdistributiemarkt al een tijdlang op springen’. Het aantal pakjes is daar het grootst per hoofd van de bevolking. Britse webwinkels hebben daarom in december al de zogeheten ‘Last order date before Christmas’. Wie voor kerstavond de cadeaus in huis wil hebben zal dus voor die gestelde datum moeten bestellen, anders is het logistiek niet bol te werken voor de webwinkels. “In dat kader is het interessant dat in Engeland de gratis verzending alweer in een neerwaartse spiraal is beland. Het is qua prijs gewoon niet vol te houden met deze hoeveelheden pakjes,” zegt Van Essen in de krant.

De toekomst van het bezorgen van pakketjes zit in bezorgvormen die passen bij de levensstijl van de consument. Zo zouden gratis bestellingen alleen kunnen met een langere levertijd of als een order meer dan 50 euro bedraagt. Tevens zijn diverse plannen voor gecentreerde afhaalpunten.

Zalando zorgde voor spanning toen het in 2010 de e-commercemarkt betrad en met gratis bezorgen en retourneren kwam. Maar Donna Darthuizen, country cluster head Benelux bij Zalando, twijfelt niet aan de bezorgstrategie van de e-commercegigant. “Als wij onszelf vergelijken met een stenen winkel, zo is onze redenering, wat zijn dan de nadelen van winkelen bij ons? Precies, de bezorg-en retourneerkosten. Je hoeft in de winkelstraat toch ook geen geld te betalen om de Zara binnen te lopen? Of geld te betalen zodra je een jurkje terughangt na het passen? Die logica hebben wij vertaald naar online,” aldus Darthuizen in de Volkskrant.

Dat levert Zalando wel veel negatieve reacties op. Zo vinden concurrenten dat Zalando de markt verstoort. Darthuizen: “Wat ze in die kritiek vergeten, is dat wij allemaal op een markt opereren die uit zichzelf continu in beweging is. Je moet een onderscheid maken tussen de spelers en het veld waarop we spelen.”

gratis bezorgen
Zalando