• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Forever 21 Rotterdam: Een enorme invloed van bloggers

Forever 21 Rotterdam: Een enorme invloed van bloggers

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

Het is druk voor de ingang van de gloednieuwe Forever 21 in de Rotterdamse Koopgoot. Ondanks de regen heeft zich een rij gevormd van tientallen modeliefhebbers en bloggers die, gewapend met smartphones, camera´s en het katoenen tasje dat dient als toegangsbewijs, klaar staan voor een kijkje in het tweede Nederlandse filiaal van de moderetailer. Als de deur iets na half zeven opengaat, verplaatst de rij zich naar binnen, waar medewerkers van de winkel al klaar staan met giftcards en drankjes. FashionUnited nam een kijkje en sprak met enkele bloggers over de reden voor hun aanwezigheid bij het evenement.

“Eindelijk een Forever21 in Rotterdam: het was echt de enige winkel die ik hier nog miste,” vertelt Jennie Gielen van Jennie From the Blog. Gielen´s blog trekt maandelijks ongeveer 40.000 unieke bezoekers, en ze weet uit ervaring dat veel van deze lezers artikelen over nieuwe winkels interessant vinden. “Als ik alles gezien heb, ga ik gelijk naar huis om een artikel te schrijven hoor,” zegt ze lachend. Ook Nicole van Roekel, de blogger achter The Budget Life, vindt de opening van Forever 21 een blogpost waard. “Ik schrijf over tips om met weinig geld leuke dingen te kunnen doen, en daar sluit Forever 21 heel goed op aan.” Van Roekel´s online dagboeken, tips en recensies worden maandelijks door 10.000 bezoekers gelezen, en omdat de collectie van Forever 21 zo groot is, gelooft ze dat haar artikel een groot deel van haar lezers zal aanspreken.

Bloggers Tara en Larissa Verbon van KittehsCupcakes zijn ook gekomen om een verslag te schrijven van de avond. “We waren zo benieuwd hoe het filiaal eruit zou zien, en daarnaast kopen we zelf graag kleren bij Forever 21,” licht Larissa toe. “We gaan de laatste tijd niet meer zo vaak naar evenementen eigenlijk. Als we dan gaan, moet het merk wel echt goed bij onze doelgroep passen,” vult Tara haar aan.

Gielen: “De aanwezigheid van bloggers heeft veel invloed op het merk”

Aanwezige bloggers bereiken veel potentiële klanten door het maken en posten van foto’s op social media. Zij werkten vooral met Instagram, het meest populaire social media kanaal onder bloggers. In totaal werden op Instagram op #F21rotterdam 124 foto’s geplaatst. Deze waren goed voor 23.312 likes. Van die 124 foto’s zijn er 59 op de openingsavond zelf gepost. Deze haalden samen 9595 likes binnen. Naast het posten van foto’s, werven sommige bloggers nog op een andere manier kopers voor Forever 21. Zo mogen de zusjes Verbon via hun blog drie keer shoptegoed van 100 euro weggeven. Samen hebben ze ruim 97 duizend volgers op Instagram, waarmee ze de meest invloedrijke bloggers aanwezig zijn. Met de vier foto’s die ze postten over het nieuwe filiaal, haalden ze 9384 likes binnen. Ook Rosanna Gentenaar, eigenaresse van modeblog Billierose.com, doet mee met de actie. Zij mag tien keer een cadeaukaart van 21 euro weggeven. Ze wijdde op Instagram in totaal drie foto’s aan de opening van Forever 21 in Rotterdam, waarmee ze 2509 likes heeft binnengehaald.

“Bloggers schrijven echt vanuit hun mening en ik denk dat de kans groot is dat zij hun volgers beïnvloeden met de stukken die ze schrijven,” zegt Nicole van Roekel. “Het is goede reclame voor het merk, want bloggers moedigen hun lezers aan ook een kijkje te nemen in de nieuwe winkel. Heel slim dus,” vindt ook Lauryn Stadhouder. De zusjes van KittehsCupcakes denken dat de aanwezigheid van bloggers bovendien nog een ander voordeel voor het merk heeft. “Als bloggers verschillende foto’s van het evenement of de kleding plaatsen met de hashtag ‘F21rotterdam’, kan de winkel aan het aantal likes precies zien wat wel in de smaak valt en wat niet. Doordat ze zien wat populair is, kunnen ze daar makkelijk op inspelen en daarmee meer klanten trekken.”


Forever 21