• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Foodmaker wint Mercuriusprijs voor “winkelconcept van het jaar”, tweede plek voor Decathlon

Foodmaker wint Mercuriusprijs voor “winkelconcept van het jaar”, tweede plek voor Decathlon

Door Georgia Oost

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Restaurantketen Foodmaker is vandaag bekroond met de Mercuriusprijs van Comeos, de tweede plek ging naar sportretailer Decathlon. Foodmakers is bekroond met de titel “winkelconcept van het jaar”. De prijs stond dit jaar in teken van de corona crisis en hoe retailers innovatief en flexibel met de crisis zijn omgegaan.

Foodmaker kreeg flinke klappen tijdens de coronacrisis. Op het hoogtepunt van de crisis draaide de productie op nog maar 10 procent. Maar binnen twee weken schakelde het bedrijf om naar een volledige online winkel. Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker, legde na de uitreiking uit hoe dat verliep: “Het idee van online bestellen en leveren zat al jaren in mijn hoofd maar door de constante groei van het bedrijf was er geen tijd om daarop te focussen. Dat was het positieve aan deze crisis. Met een klein team zijn we zeer gefocust aan het werk gegaan.”

De tweede plek ging naar Decathlon. Tijdens de lockdown ging Decathlon partnerships aan met retailers zoals Carrefour, Delhaize en Colruyt, waardoor hun sportproducten ook in de supermarkt verkocht werden. Daarnaast werden de medewerkers van het sportbedrijf tewerkgesteld in die voedingswinkels en leverden hun ondersteunende diensten support aan collega-retailers. Ook ging Decathlon de openbare markten op met de Decamobiel en lanceerde het een circulair project voor fietsen.

Naast de Decathlon werd er nog een modebedrijf genomineerd, namelijk Tape à l’oeil.

Beeld: Foodmaker via Twitter

Coronavirus
Decathlon
Foodmaker
Mercuriusprijs