Europese Commissie wil gelijke garantietermijnen

Alle online producten zouden een garantie van 2 jaar moeten krijgen. Dit moet het voor winkeliers makkelijker maken om zaken over de grens te doen en consumenten het vertrouwen geven dat ze veilig kunnen winkelen online. Daarom komt de Europese Commissie met een voorstel om alle garantietermijnen van webwinkels gelijk te trekken. Dat laat Detailhandel Nederland weten.

Op dit moment zijn er grote verschillen in nationale regels. ”Gelijke regels zorgen voor meer duidelijkheid, zodat winkeliers met vertrouwen de grens over kunnen. Op dit moment moeten zij nog rekening houden met 28 verschillende nationale consumentenwetgevingen,” zegt Margriet Keijzer van Detailhandel Nederland. Zij wil dat de regels ook worden aangepast voor fysieke winkels.

Volgens Detailhandel Nederland zou het makkelijker zijn om 1 set regels voor zowel online als offline winkels te hebben. “Anders is de garantietermijn voor producten online 2 jaar, terwijl er een ander termijn geldt wanneer je het product in een winkel koopt. Er moeten natuurlijk wel dezelfde termijnen gelden, anders wordt er een lastige situatie gecreeërd,” aldus Margriet Keijzer.

Uit eerder onderzoek van Detailhandel Nederland bleek dat 20 procent van de winkeliers graag zou willen groeien (fysiek en online) in het buitenland. Zij worden vaak tegengehouden door de verschillen in regels.

De Europese Commissie kondigde eerder dit jaar al aan de grenzen online te willen samentrekken.

Beeld: Detailhandel Nederland

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN