• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Essentiel Antwerp richt zich op de Duitse markt

Essentiel Antwerp richt zich op de Duitse markt

Door Barbara Russ

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Om kleding met een unieke patroon- en materiaalmix aan de Duitse man of vrouw brengen, is niet eenvoudig. Maar het is een koorddans die het Belgische label Essentiel Antwerp vrij goed lijkt te beheersen. FashionUnited praatte tijdens Premium in Berlijn met Sabine Lischka, branchemanager Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland, over de collectie van het merk, de Duitse klanten en de uitbreiding met eigen winkels in Duitsland.

FashionUnited: Je hebt onlangs de eerste Essentiel Antwerp Store geopend in Keulen. Hoe is de beslissing om dit te doen tot stand gekomen?

Sabine Lischka: “We zijn in Duitsland begonnen met groothandel en hadden drie concessiegebieden in KaDeWe, Oberpollinger en Alsterhaus, die allen goed liepen. We konden putten uit ervaring en wisten daarom dat Essentiel Antwerp een koper zou vinden in Duitsland. Vandaar dat het voor ons een duidelijke beslissing was om onze eigen winkels in het land te openen. Die beslissing werd ongeveer een jaar geleden genomen, maar we wilden wachten tot het juiste moment en de juiste ruimte. Alles was precies goed in Keulen.”

Waarom heb je voor de Mittelstrasse als locatie gekozen?

”We bevinden onszelf graag in de juiste merkomgeving. Daarom besteden we hieraan aandacht in de groothandel en natuurlijk met onze eigen winkels.”

Staan er meer winkels op de planning?

”We willen dit doen zoals we tot nu toe altijd hebben gedaan: als de goede winkellocatie vrijkomt, zijn we volledig flexibel en snel met de beslissing. Zo niet, dan zijn we ook heel ontspannen om nog een half jaar of een jaar te wachten. Wat steden betreft, hebben we Berlijn zeker op het lijstje staan.”

En na Berlijn?

”De grote steden – Hamburg, München, Düsseldorf – zijn allemaal interessant voor ons. Mijn persoonlijke favoriet zou Düsseldorf zijn, omdat het als beursstad nog steeds een bepaald showcase-effect heeft voor consumenten. Ook zou de nabijheid van Antwerpen praktisch zijn en de Duitse GmbH en onze showroom bevinden zich sowieso in Düsseldorf.”

De patronen zijn opvallend – niet bepaald een typisch Duitse esthetiek. Hoe wordt het merk geaccepteerd in Duitsland?

”De Duitse klanten houden van onze look. Er moet echter bij worden vermeld dat het patroon-mix-uiterlijk van Essentiel Antwerp alleen succesvol is als het consequent wordt gepresenteerd. Het komt allemaal met een lichte knipoog – dat is wat het merk inhoudt. Essentiel Antwerp is tijdloos, maar voor mensen die jong van hart zijn en willen experimenteren. Onze collectie is vaak ook een aantrekkingskracht die andere merken helpt met de verkoop. Ik observeer dit bijvoorbeeld in skigebieden, waar veel breigoed en jassen worden aangeboden. Onze patronen zien er goed uit in de etalage, zelfs als de totale look niet altijd wordt verkocht.”

Heeft het label en de collectie in de handel uitleg nodig?

”Interessant genoeg helemaal niet. Als het goed is ingericht en gemerchandiseerd, spreekt de collectie voor zich. Maar we leren van iedere klant iets niets – iedereen combineert onze producten anders. De collectie is zo veelzijdig dat iedereen het anders kan interpreteren.”

En hoe bekend is de naam Essentiel Antwerp tot nu toe?

”Hij wordt steeds bekender. Mensen uit Düsseldorf en Keulen kennen het merk al uit België en de Duitsers in het algemeen hebben het label vaak al gezien in vakantieregio’s als Mallorca of Marbella. Maar ook door onze groothandelsklanten krijgen we meer bekendheid. We zien onze collectie steeds vaker op straat.”

Welke looks zijn bijzonder sterk in de nieuwe collectie?

”Ik ben vooral dol op deze collectie, omdat het kleurenpalet harmonieuzer is dan het vorige. De trendstukken zijn nepbont en mannelijk cheques, en er zijn paillettenrokken. Onze materiaal- en patroonmixen zijn dit seizoen zeer spannend, denk ik.”

Waar kan men Essentiel Antwerp de komende weken en maanden bestellen?

”We zullen in München aanwezig zijn op Supreme, daarna in Zwitserland en Oostenrijk. In Düsseldorf bevindt zich sowieso onze showroom, net als in Parijs natuurlijk.”

Essentiel Antwerp is een in 1999 door Esfan Eghtessadi en Inge Onsea opgericht Belgisch label, dat indruk maakt met haar materiaal- en patroonmixen. Sinds half december kunnen Duitse consumenten de dameskleding- en accessoirecollecties kopen in een 110 vierkante meter grote winkel aan de Mittelstrasse 9 in Keulen. Naast een eigen filiaal in Keulen, is Essentiel Antwerp ook verkrijgbaar in tal van multibrandretailers in Duitsland, waaronder KaDeWe, Oberpollinger en Alsterhaus in Hamburg. Bovendien plant het Belgische modemerk in 2018 de lancering van een Duitse versie van haar webwinkel en winkelopeningen in Duitse steden.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen

Foto 1 en 4: Premium-Stand van Essentiel Antwerp; Foto 2: Oprichters Esfan Eghtessadi en Inge Onsea. Foto 3: Essentiel Antwerp winkel in Keulen; Alle beelden met dank aan Essentiel Antwerp.

Essentiel Antwerp