Eerste weekend winkelen op afspraak: verwarring en flink omzetverlies
bezig met laden...
Volgens handelsorganisatie Comeos zorgt winkelen op afspraak voor een dramatische situatie in de winkelstraten. Comeos zag op zaterdag al een omzetdaling tot 85 procent, zo staat in het persbericht.
Comeos deed een rondvraag onder retailers waaruit blijkt dat de winkels die getroffen zijn door de nieuwe coronamaatregelen, op afgelopen zaterdag gemiddeld 60 tot 85 procent minder omzet hebben gerealiseerd: stadscentra min 60 procent, winkels in shoppingcentra min 85 procent. De handelsorganisatie pleit voor steunmaatregelen, meldt het persbericht.
Regels verschillen per winkel
Boven de winkelstraten hing er een wolk van verwarring, zo meent Comeos. De winkelen-op-afspraak-regel werd door iedere retailer anders gehandhaafd. In de ene winkel moet er een afspraak gemaakt worden en er met twee gewinkeld worden. In een andere winkel moet er geen afspraak gemaakt worden, maar mag er enkel een halfuur gewinkeld worden, meldt het persbericht. Deze verwarring was een van de oorzaken van de omzetdaling. Bovendien was er minder volk in de winkelstraten te vinden.
Brancheorganisatie Unizo, verwacht dat de negativiteit over het winkelen op afspraak zal verminderen, zo vertelt woordvoerder van Unizo, Filip Horemans, telefonisch aan FashionUnited. “Dat komt door het feit dat het nu duidelijker zal worden bij de consument dat winkelen op afspraak bij ons anders gaat dan bij onze Nederlandse buren. Er hoeft bij ons geen vier uur tussen te zitten. Consumenten kunnen, bij wijze van spreke, met hun ring op de ruit van de etalage tikken. Wanneer de handelaar dan open komt doen, mag je binnen”, vertelt Horemans. Echter vindt er wel een registratie plaats, zodat er gecontroleerd kan worden hoeveel klanten er binnen zijn.
Derde sluiting is nabij
Volgens Dominique Michel, CEO van Comeos, komen de nieuwe regels van winkelen op afspraak in de praktijk en in de cijfers neer op een derde sluiting. “De overheid moet zijn verantwoordelijkheid opnemen door de handelaars te ondersteunen. We vragen concreet een vrijstelling van de RSZ voor het tweede kwartaal en een tussenkomst in de vaste kosten van alle handelaars, zowel de kleine als de grote”, voegt Michel toe in het persbericht.
Unizo voegt hieraan toe dat Comeos voornamelijk de grote winkelketens vertegenwoordigd: “Deze winkelketens bevinden zich in de A-locaties: de winkellocaties die zich richten op recreatief shoppen. Zij moeten het overgrote deel van de omzet halen uit impulsaankopen. Een afspraak maken zal de recreatieshoppers dan ook weghouden. In het zelfstandige segment is de drempel voor winkelen op afspraak lager. Dat komt omdat zij vaak een vast cliënteel hebben. Hier gaan consumenten regelmatig naartoe en is de drempel om een afspraak te maken lager”, aldus Horemans.
Eén miljard euro minder door winkelen op afspraak
De nieuwe maatregelen betekenen een omzetverlies van één miljard euro voor de volledige sector, dat blijkt uit een berekening van de handelsorganisatie. Ook zijn er meer dan 13.000 jobs in gevaar. Uit de rondvraag van Comeos blijkt dat handelaars overwegen om hun winkel te sluiten, mits de omstandigheden niet verbeteren, zo staat in het persbericht.
Beeld via Pexels