• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Een derde van de Belgen is positief over Black Friday, een kwart is negatief

Een derde van de Belgen is positief over Black Friday, een kwart is negatief

Door Marthe Stroom

24 nov. 2022

Retail

Black Friday. Beeld: Pexels

Een derde van de Belgen is positief over Black Friday en een kwart is negatief (respectievelijk 31 en 27 procent), zo blijkt uit onderzoek dat financieel technologieplatform Adyen in november uitvoerde onder duizend Belgische consumenten. De overige ondervraagden (42 procent) voelt zich neutraal tegenover de kortingsdag.

Ruim een vijfde (22 procent) van de Belgen gebruikt de kortingsdag voor het doen van inkopen voor de feestdagen, een toename ten opzichte van de achttien procent die dit vorig jaar aangaf. Vier op de tien deelnemers (42 procent) geeft aan dit jaar minder cadeaus voor de feestdagen aan te schaffen dan voorgaande jaren.

Vooral jongeren uiten zich positief over Black Friday: bijna de helft (46 procent) zegt een ‘goed gevoel’ te hebben bij de kortingsdag, tegenover minder dan een vijfde (17 procent) dat zich negatief uit. Bij zestigplussers speelt de dag een minder grote rol. Slechts veertien procent van hen kijkt uit naar Black Friday.

De fysieke winkel blijft onder meer dan de helft van de Belgen (54 procent) verkozen over de online winkel voor het doen van inkopen. Een vijfde van de Belgische consumenten hanteert een hybride methode: zij doen het liefst inspiratie op in een fysieke winkel, om het product vervolgens online aan te schaffen.

Black Friday
Cyber Monday
E-COMMERCE