• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Ecommerce rapport: 17,1 procent van online orders komt retour

Ecommerce rapport: 17,1 procent van online orders komt retour

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Van alle orders die bij een online mode retailer gedaan worden, wordt iets meer dan een zesde weer teruggestuurd. Dat blijkt uit het Ecommerce Benchmark & Fashion rapport dat deze week werd gepubliceerd.

Van alle retourzendingen gaat het in de meeste gevallen om ondermode. Mannenmode doet het op dit vlak het beste, omdat nog geen 10 procent van deze aankopen worden teruggestuurd. Eveline Poerink, projectmanager bij de Ecommerce Foundation, verklaart dit als volgt: “Mannen klikken niet door veel pagina´s heen voordat ze hun kleren kopen, omdat ze weten wat ze willen. Dit gedrag heeft als voordeel dat er veel minder retouren in herenmode zijn dan in enige andere subbranche in de mode.”

Van alle online mode gerelateerde aankopen, staat damesmode op nummer één. In 41 procent van de gevallen gaat het namelijk om kleding voor vrouwen. Ter vergelijking: voor mannenmode bedraagt dit percentage 14 procent. Verder bericht de Ecommerce Foundation dat 35,1 procent van de mensen die online winkelen een webshop verlaten zonder door te klikken, het zogenaamde bouncepercentage. Dat een webshop bezoeken in veel gevallen niet gelijkstaat aan een aankoop, blijkt ook het zogenaamde verlatingspercentage. Van alle klanten laat 52,5 procent na het winkelen hun mandje achter zonder iets af te rekenen. Met name Britse consumenten gebruiken het virtuele winkelmandje vooral als wensenlijstje: met een verlatingspercentage van 57,3 staan zij op nummer één. Deense webshops doen het in dit opzicht beter, omdat maar 25,5 procent van de klanten weg gaat zonder iets aan te schaffen.

Een ander punt dat is gebleken uit het onderzoek, is dat gemiddeld 35,7 procent van de klanten minimaal twee keer iets koopt bij een webwinkel. “Klanten die herhaald terugkomen zijn het meest waardevol. Slimme bedrijven investeren dan ook in het opstellen van profielen van deze consumenten om nog beter op hun wensen in te spelen,” zegt Jeroen de Jong, directeur van het Nederlandse bedrijf De Nieuwe Zaak, hierover.

Aan het onderzoek deden 250 bedrijven mee uit onder andere Nederland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De Ecommerce Foundation, initiatiefnemer van het onderzoek, is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met het onderzoeken van de wereldwijde e-commerce. Het doel van deze onderzoeken is om bedrijven de mogelijkheid te geven de prestaties te vergelijken met die van andere bedrijven.

ecommerce benchmark & fashion
Ecommerce Foundation