• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • E-commerce overtreft resultaten coronajaar in 2022

E-commerce overtreft resultaten coronajaar in 2022

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Pexels

In 2022 shopten Belgen 22 procent meer online dan in 2021, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. En dat niet alleen, het overtreft ook de resultaten van coronajaar 2020.

In totaal werden 170 miljoen online aankopen genoteerd in 2022 die samen goed zijn voor 14,7 miljard euro.

Ingezoomd op de cijfers blijken diensten het nog steeds beter te doen dan goederen. Belgen boeken massaal pakketreizen (41 procent). Daarnaast zijn vliegtickets en accommodaties populair (27 procent).

In de productcategorieën is kleding in 2022 het populairste segment (22 procent) onder online shoppende Belgen. Na kleding volgt voeding en aanverwante boodschappen (15 procent). Schoenen en accessoires staat op de derde plaats met 11 procent.

In 2022 krijgen Belgen opnieuw de kans ‘offline’ te shoppen na de coronacrisis. Er wordt dan ook voorspeld dat consumenten massaal terug zouden keren naar de fysieke winkel. Toch blijkt, uit de cijfers van BeCommerce, dat Belgen meer online winkelen. Volgens het onderzoek registreert BeCommerce 34 procent meer online aankopen in 2022, vergeleken met 2020. Daarnaast zit er een sterke stijging in de waarde van de online aankopen: in 2022 wordt 4,4 miljard euro meer besteed.

“Online aankopen hebben hun plek gevonden in de totale markt”, aldus Greet Dekocker, managing director BeCommerce, over de resultaten. “De Belgische consument geeft duidelijk aan dat hij vertrouwen heeft in online shoppen. Negen op de tien online shoppers zeggen eind 2022 opnieuw tevreden te zijn over online winkelen. Dit zijn belangrijke signalen, zowel voor de sector als voor de consument.”

Lees ook:
BeCommerce
BECOMMERCE MARKET MONITOR
E-commerce