• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • E-Commerce markt blijft groeien: wederom recordbedrag online uitgegeven

E-Commerce markt blijft groeien: wederom recordbedrag online uitgegeven

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Comercio online via Pexels

De Belgische consument blijft steeds meer en vaker online besteden, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, uitgevoerd door GfK met de steun van de Nationale Loterij & FedEx. In het eerste kwartaal van dit jaar werd er online wederom een recordbedrag online uitgegeven: gemiddeld 521 euro. In 2021 lag dit bedrag nog op slechts 393 euro. Ook de online uitgaven aan kleding en schoenen blijven toenemen.

In het afgelopen kwartaal werd een op de vier euro’s die de Belgische consument uitgeeft, online besteedt. In totaal werd er 3,69 miljard euro uitgegeven. Er werden in totaal 43,2 aankopen gedaan en per aankoop werd er gemiddeld vijfentachtig euro besteedt. De voornaamste redenenen om online te winkelen blijven de tijdsbesparing en het gemak. Verzendkosten en het gebrek aan ‘contact’ met het product worden als belangrijkste nadelen genoemd.

E-commerce houdt groei ook vast binnen de modebranche

Uitgaven aan amusements goederen en diensten worden sinds de heropening van de samenleving geprioriteerd. De consument is met de heropening van de samenleving vooral meer online gaan besteden aan evenementen en reizen: de online uitgaven hieraan zijn ruim verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Voor pakketreizen was er zelfs sprake van meer dan een verdriedubbeling. In totaal werd er hiermee 1,7 miljard euro aan diensten online besteedt.

Ook de online verkoop van kleding en schoenen blijft aan terrein winnen. Van alle fysieke producten worden deze dan ook het vaakst online verkocht. Vier op de tien kledingstukken worden via e-commerce aangeschaft en een op de vier schoenen. Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce, licht in het rapport over deze ontwikkeling toe: “We zagen deze evolutie al tijdens de corona-jaren; de consument heeft de gewoonte gekregen om kledij en schoenen online te kopen. Vandaag de dag zijn de winkels terug open en toch blijft het aantal transacties online toenemen. Door de stijgende inflatie winkelt de consument meer dan ooit prijsbewust: niet enkel de prijs van het product, maar ook de verplaatsingen beginnen te tellen.”

Tot slot wint de kredietkaart opnieuw aan populariteit als betaalmiddel: de betaalmethode was goed voor een zesde van de aankopen. Bancontact blijft echter het meest gebruikte betaalmiddel. De meeste aankopen (bijna twee op vijf) worden via laptop gedaan, gevolgd door de smartphone, die goed was voor een vierde van de aankopen.

BeCommerce
BECOMMERCE MARKET MONITOR
E-commerce