• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Deze modemerken scoren het hoogst op SEO

Deze modemerken scoren het hoogst op SEO

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Welke merken presteerden het beste op SEO-waarde? Dit jaar bestaat de top 3 uit Zalando, Fashionchick.nl en Beslist.nl. Dat blijkt uit het SEO Benchmark Onderzoek 2015, uitgevoerd door iProspect.

Het SEO Benchmark onderzoek richt zich op de vindbaarheid binnen veertien verschillende branches, waaronder mode. Per branche wordt er een lijst met relevante zoektermen gebruikt, zo zijn er 64.749 zoekwoorden onderzocht voor het onderzoek. Per deelnemende website per branche wordt het totaal geschatte verkeer berekend, aan de hand van deze verschillende punten: positie in Google, het maandelijkse zoekvolume, gemiddelde CTR. Aan de hand van de score wordt een totaalpercentage berekend.

In het onderzoek voor de modebranche werd gekeken naar mode gerelateerde zoekwoorden. Dat varieerde van soorten kledingstukken, zoals ‘jurken’, ‘broeken’ en ‘T-shirts’, maar ook soorten schoenen en accessoires. Daarnaast werden er ook veel gezochte kledingmerken meegenomen in het onderzoek, zoals ‘Mexx’, ‘G-Star’ en ‘Desigual’.

Zalando bekleedt traditiegetrouw de eerste positie met 10,3 procent aandeel in SEO, maar opvallend is wel dat de retailer positie verliest ten opzichte van Fashionchick, die op de tweede plaats staat met 5,5 procent. Op de derde plaats eindigde Beslist.nl met 4,6 procent.

Grote retailers Wehkamp en Bijenkorf staat op de respectievelijk vierde (3,9 procent) en vijfde plaats (3,5 procent). De top 10 wordt verder ingevuld met Omoda.nl (2,3 procent), Wikipedia.org (1,8 procent), Sans-online.nl (1,3 procent), Otto.nl (1,2 procent) en Facebook.com (1,1 procent).

Een opvallende naam in de lijst is Wikipedia. “Deze positie valt te verklaren doordat Wikipedia voor veel merknamen een hoge positie inneemt. Daarnaast ranken in sommige gevallen zelfs meerdere Wikipedia resultaten voor één zoekterm,” verklaart iProspect in het onderzoek.

Dit jaar werd het SEO Benchmark Onderzoek voor de negende keer uitgevoerd.

iProspect sprak met Sjoerd Copier, product traffic manager Storefronts bij Sanoma over SEO bij Fashionchick, de nummer twee in het onderzoek:

seo