• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Deze Belgische merken geven geen korting op Black Friday, maar delen favoriete zwarte ontwerpen

Deze Belgische merken geven geen korting op Black Friday, maar delen favoriete zwarte ontwerpen

Door Nora Veerman

25 nov. 2021

Retail

Beeld: Belgian Friday, via Ophelia Lingerie

Voor dertig jonge Belgische merken is het aankomende vrijdag geen Black Friday in de gebruikelijke zin van het woord. De mode- en interieurmerken geven geen korting op hun producten, maar delen via social media hun vijf favoriete ontwerpen van andere Belgische labels. Dat is te lezen in een persbericht van Ophelia Lingerie, dat ook aan het initiatief deelneemt.

“Deze vrijdag zal het internet overspoeld worden met gigakortingen van grote ketens”, zo is in het persbericht te lezen. De Belgian Friday-actie is bedoeld om ‘tegenwicht te bieden aan dit gevecht om aandacht’. Door het werk van anderen te delen kunnen kleinere Belgische merken elkaar onderling steunen, zo is het idee.

De merken die deelnemen aan Belgian Friday zijn Aesaert, Atelier Content, An Buermans, Anna Rosa Moschouti, Atelier Bossier, Barelli Manon, Bonnie & The Gang, Cara Rosa, Elisa Lee, Fig., Ida&Volta, Janne Landuyt, Jo De Visscher, Kaai, Kuyckxmeers, La Femme Garniture, Line Vanden Bogaerde, Lore Van Keer, Maiwe, Marlies Huybs, Mieke Dierckx, Mon Col, Ms. Bay, Nauwau, Ophelia lingerie, RectoVerso, Sil, Woche, Wolvis en Zoë Detrez. De merken nodigen andere labels van harte uit om ook aan de actie deel te nemen.

Er komt steeds vaker kritiek op consumptiefestijn Black Friday. In de eerste plaats uit duurzaamheidsoverwegingen, maar sinds kort ook in verband met Covid-19. Steeds meer merken lijken te kiezen voor een alternatieve aanpak, waaronder ook een aantal grotere ketens. Zo leggen ketens Decathlon en Xandres in België vrijdag juist de nadruk op hergebruik in plaats van het aanschaffen van nieuwe producten. Verschillende bedrijven sluiten vrijdag hun winkels en webshops, zoals het Belgische sneakermerk Komrads. Consumenten die vrijdag naar de website surfen, krijgen de melding ‘Sorry, we are closed’ en een lijstje met tips voor verduurzaming.