• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • De Belgische modemarkt is goed voor 6,8 miljard euro

De Belgische modemarkt is goed voor 6,8 miljard euro

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Een winkelbezoeker, beeld ter illustratie via: Pexels

Belgen willen er modieus bijlopen, want de Belgische modemarkt vertegenwoordigt namelijk 6,8 miljard euro, zo blijkt uit de studie van handelsfederatie Comeos. De omzet voor kleding bedraagt 4,4 miljard euro op jaarbasis. De omzet voor schoenen ligt op 1,7 miljard euro.

Comeos liet het onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau Shopperware, dat 1.200 mensen vroeg naar hun koopgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat 54 procent van de omzet wordt gegenereerd door vrouwen [dames van zestien jaar en ouder, red.], 37 procent van de omzet is afkomstig van de man en kinderkleding [jongens en meisjes onder de zestien jaar, red.] is goed voor negen procent van de omzet.

Welk gender het meeste geld uitgeeft aan kleding is vast geen verrassing: de vrouw. Gemiddeld geeft een Belgische vrouw 758 euro per jaar uit aan kleding. In items vertaald zich dat in jurken en rokken, truien en cardigans, en jeansbroeken. Mannen spenderen zo’n 512 euro per jaar en kopen vooral T-shirts, jeansbroeken en (andere) broeken. Als het op schoenen aankomt, wint de sneaker de meeste populariteit. Dit type schoen wint namelijk dertig procent van de omzet. Comeos ziet dat de sneaker de typische klassieke schoen heeft vervangen.

Waar shopt men graag? In gespecialiseerde modeketens en in winkelparken, zo blijkt uit het onderzoek. “Voor de aankoop van een lingerie artikel verkiest 27 procent van de Belgen te kopen in een lingerie winkelketen.” Daarnaast kiest meer dan de helft ervoor te shoppen in de winkelstraten van grote steden en shoppingcentra. Zij winnen het echter niet van de winkelparken [plaatsen waar diverse kledingketens samen verzameld zijn, red.]. Daar is 70 procent van de consument te vinden.

Online shoppen wordt populairder

Al dat winkelen in de winkelstraat klinkt bijna alsof we de e-commerce vergeten zijn. Maar, dat is niet zo. Zeventig procent van de Belgen heeft al eens online kleding gekocht en gemiddeld doet men dat één keer om de drie maanden, aldus Comeos. Bovendien koopt bijna tien procent kledij enkel online. Volgens de handelsfederatie zet die trend zich voorlopig verder door: bijna de helft geeft aan dat ze in de toekomst enkel nog online zullen aankopen. Consumenten die op zoek zijn naar kwalitatief betere mode, verkiest echter nog wel de fysieke winkel om te kiezen en te passen.

Wanneer men online winkelt, vindt één op de drie het belangrijk dat kleding in de winkel gepast kan worden en achteraf thuis geleverd kan worden. Wanneer Belgen verzendkosten moeten betalen, ligt de grens op acht euro voor een thuislevering. “Wanneer de leveringskosten meer dan acht euro bedragen, verkiezen de meeste consumenten om hun kledij in het winkelpunt af te halen of om niet te bestellen.”

Comeos
E-commerce
Winkelstraat