• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Comeos: “Een vijfde van de Vlaamse winkels verdwenen sinds 2010”

Comeos: “Een vijfde van de Vlaamse winkels verdwenen sinds 2010”

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

In Vlaanderen is een vijfde van de winkels verdwenen in de afgelopen tien jaar. Dat meldt de Belgische retailorganisatie Comeos in een persbericht. Het winkeloppervlak van de overblijvende winkels is wel groter geworden: gemiddeld een kwart.

Vlaanderen telt op dit moment 45.594 verkooppunten. Dat zijn er 8.341 minder dan in 2010: een daling van twintig procent. Ook in Wallonië en Brussel liep het totaal aantal winkels in het afgelopen decennium terug, maar niet zo sterk als in Vlaanderen. Wallonië zag vijftien procent van zijn winkels verdwijnen, Brussel tien procent.

De vrijgekomen winkelpanden worden niet altijd opgevuld. Tien procent van de winkelpanden in Vlaanderen staat nu leeg, zo meldt Comeos, ten opzichte van circa zes procent in 2010. Dat is een behoorlijke toename. In Wallonië is de toestand vooralsnog nijpender: daar staat circa dertien procent van de winkels leeg.

Het netto verkoopoppervlak is echter wel gestegen. België heeft op dit moment 18,8 miljoen vierkante meter aan netto vloeroppervlakte voor verkoop, een miljoen meer dan tien jaar terug. Vooral de winkels van grote ketens op het gebied van mode en etenswaren zijn gegroeid, met gemiddeld 2,7 miljoen vierkante meter. Het vloeroppervlak per winkel in deze categorie is toegenomen van 206 vierkante meter naar 259 vierkante meter.

Het totaal vloeroppervlak van kleine, zelfstandige zaken is juist afgenomen, met gemiddeld 1,6 miljoen vierkante meter. Ook het vloeroppervlak per winkel is gekrompen. In het persbericht werd de omvang van deze krimp niet vermeld.

Zowel de grote leegstand van winkelpanden als de krimp bij kleine handelaren baart Comeos zorgen. De organisatie pleit dan ook voor een paradigmashift in het winkelvergunningsbeleid van de Belgische overheid. Dominique Michel, CEO van Comeos, stelt in het persbericht: “Het is hoogtijd dat alle steden verplicht worden een handelsvisie te ontwikkelen samen met het gewest en met de handelssector. Bovendien moeten de objectieve criteria voor vergunningen worden gerespecteerd.”

Beeld: FashionUnited

Comeos
Leegstand
vlaanderen