Jaarlijks kost winkelcriminaliteit Belgische retailers maar liefst 1 miljard euro, en zowel handelaars als politie stonden vaak machteloos. Comeos, de organisatie die Belgische handelaren vertegenwoordigt, wil hier een stokje voor steken met de lancering van het Commerce Information Network (Comin). Dat stelt de organisatie in een bericht op de eigen website.

Het Comin is een samenwerkingsverband tussen politie en winkeliers, en omvat een beveiligd platform waarop beide partijen informatie met elkaar kunnen uitwisselen over zaken als winkeldiefstal, inbraak en andere verdachte handelingen. De politie op haar beurt deelt op het platform preventieve informatie waar aangesloten partners van kunnen profiteren.

In het afgelopen jaar heeft Comeos een pilotproject gedaan waaraan tien retailers hebben deelgenomen. Woordvoerder Hans Cardyn heeft telefonisch aan FashionUnited laten weten dat het gaat om onder andere Inditex, H&M, Decathlon en Mediamarkt. In totaal zijn tijdens de pilot 1.900 feiten gemeld op het platform, en in ongeveer de helft van de gevallen heeft de politie de meldingen kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld verder onderzoek of de identificatie van verdachten.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN