• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Brugse retailer l'Héroïne over Belgische mode vroeger en nu

Brugse retailer l'Héroïne over Belgische mode vroeger en nu

Sinds 1987 brengt de conceptstore frisse Belgische mode in het hart van Brugge
Retail|Interview
De boetiek van l'Héroïne in Brugge Credits: l'Héroïne
Door Anna Roos van Wijngaarden

bezig met laden...

Scroll down to read more

Brugge wordt tijdens de zevende editie van de Week van de Belgische Mode (11–18 oktober 2025) in de kijker gezet als modehub. Het jaarlijkse initiatief van Belgische modefederaties Creamoda en Mode Unie, viert het succes van merken en winkels, en de moeilijk te omschrijven flair die Belgische mode typeert.

Multibrandstore l'Héroïne in Brugge is zo’n naam. Sinds 1987 biedt de winkel naast collecties van gevestigde namen als Christian Wijnants en Dries Van Noten ook ruimte aan jong, veelal Belgisch talent. Sinds februari staat de zaak onder leiding van Els De Muynck, een voormalig medewerker met ondernemerservaring, en haar zus Marianne.

l'Héroïne is een begrip in de stad. Wat drijft jou om de winkel elke dag weer met enthousiasme te openen?

“Mijn enorme passie voor mode die ik altijd heb gehad. Ik herinner me nog hoe ik hard spaarde voor mijn eerste stuk van Dries Van Noten: een fijne tricot top met borduursels en daarover een transparante, zijden mantel met een sleepje - alles erop en eraan. In die periode was de mode heel interessant.”

Hoe is dat modebeeld nu?

“Aan het begin van het millennium was mode artistieker, dat zag je ook in het straatbeeld. Nu is dat minder: de stijl is geëvolueerd naar draagbaar en gemakkelijk. Soms vind ik dat erg jammer, maar het bracht ook mooie dingen zoals genderneutrale mode en wijde silhouetten. Materialen zijn soepeler geworden, en versiering komt nu eerder van accessoires zoals juwelen - lekker praktisch, zodat je er gewoon de boodschappen in kunt doen. Dat past ook bij een stad als Brugge: mensen komen hier met de fiets, dat gaat niet in een gedrapeerde blouse met sleep.”

Er waait een nieuwe wind door de Belgische mode. Wat verrast jou aan de collecties van jong talent?

“Nieuwe namen zoals Julie Kegels en Meryll Rogge springen eruit. Wij hebben hen niet in huis, maar bijvoorbeeld wel Janue - ook zo’n jong, fris label met veel denim en ontwerpen in mooie stoffen met knappe details. De mouwen van de bloezen zijn bijvoorbeeld bijzonder afgewerkt. Dat soort design is vernieuwend, maar toch draagbaar, en daardoor snel uitverkocht. Nog zo’n voorbeeld uit de winkel is tassenmerk Aesaert, van een jonge tassenontwerper die elk exemplaar op bestelling maakt met Belgisch leer.”

Voor meer artistieke en theatrale mode hebben we bijvoorbeeld Christian Wijnants en Dries Van Noten. Ook daar zit vernieuwing in. De zomercollectie 2026 vond ik wel even wennen, maar dat maakt het vak ook spannend en relevant.”

Wat is de stijl van die nieuwe Belgische mode?

“Het is een vibe - met een bepaalde rust en elegantie. Het is moeilijk te omschrijven, maar je voelt dat er goed over de constructie wordt nagedacht. Jongere generaties besteden opvallend veel aandacht aan de pasvorm: het moet mooi aansluiten op het lichaam, niet enkel bij jonge mensen, maar bij mensen van alle leeftijden.”

De tekst gaat door onder de afbeelding

Els De Muynck Credits: l'Héroïne

Waar let je op als je collecties inkoopt?

“Op mijn onderbuikgevoel. Als ik niet 100 procent achter een stuk sta, krijg ik het meestal moeilijk verkocht. De stijl moet kloppen bij onze winkel, en ik denk altijd aan onze klant. Ik kies kleuren die aanspreken, creatieve ontwerpen en mooie materialen zoals fijn katoen - daar houden onze klanten van. Belangrijk is ook om zelf te blijven combineren en niet zomaar de combinaties over te nemen zoals merken het voordoen. Zo geef je een eigen twist en dat voelen bezoekers in de winkel.”

Retail draait vandaag om het aanbieden van een ‘experience’. Hoe pak jij dat aan?

“Mensen komen hier om even tijd te nemen om van mode te genieten. We zitten midden in het centrum van Brugge, met de deur wagenwijd open, dus er lopen regelmatig mensen binnen die eerlijk zeggen: ‘Ik heb het budget nu niet, maar ik wil wel graag zien wat voor moois hier hangt. Dat doet mij enorm deugd en vaak komen ze tóch een keer terug.

Het is een kunst om uit te leggen waarom bepaalde basisstukken de investering waard zijn. We vertellen graag de verhalen achter die kleding, waar ze vandaan komt, wie het heeft ontworpen, welke materialen er zijn gebruikt. Dat maakt ook deel uit van de beleving.”

Staan bezoekers in Brugge open voor nieuwe mode?

“Brugge is natuurlijk klein vergeleken met andere Belgische modesteden, dus het vraagt wat extra inspanning om de mode naar buiten te brengen. De grootste uitdaging is om een jonger publiek aan te trekken. Er zijn genoeg jongeren die met mode bezig zijn, maar die trekken meestal naar Antwerpen of Brussel om te shoppen, of ze kopen online. We proberen hen actief te betrekken door jonge Belgische merken te brengen en hen bijvoorbeeld uit te nodigen voor fotoshoots. Brugge mag wat mij betreft meer in de belangstelling komen want het is - ook zonder die mode - een ontzettend mooie stad.”

Week van de Belgische mode