Bloggen en ondernemen komen samen bij Fabrikk

Haar blog Onhighheels startte de Gentse Eline Verbeke naar eigen zeggen om de verveling te verdrijven, niet wetende dat de website vierenhalf jaar later nog steeds een belangrijk onderdeel van haar leven zou zijn. Dat ze zich op Onhighheels zou richten op mode was voor Verbeke gelijk al duidelijk, omdat dit iets is waar ze heel erg van houdt en waar ze tijdens haar opleiding tot visual merchandiser ook veel mee te maken had. Toen Onhighheels steeds succesvoller werd, besloot de blogster dat het tijd was voor iets nieuws: het begin van webwinkel Fabrikk.

Fabrikk: een nieuw concept op het Belgische web

“Er zijn tegenwoordig zoveel blogs dat ik me steeds vaker afvroeg hoe ik er tussenuit kon springen,” vertelt Verbeke. Het antwoord op deze vraag vond Verbeke na een bezoekje aan Amsterdam: “Toen ik daar rondliep zag ik zoveel leuke, kleine winkeltjes waar ze mode en interieur verkochten en dat miste ik eigenlijk nog in België,” zegt Verbeke hierover. “Toen kwam het idee om een online concept store te openen waar ik items kon verkopen die ik zelf mooi vind en dan op mijn blog te laten zien hoe ik deze producten zelf zou gebruiken en combineren”.

Nadat Verbeke haar online concept store Fabrikk had gedoopt, maakte ze een merkboek waarin ze haar ideeën over de winkel visualiseerde. “Het merkboek stuurde ik naar de merken waarmee ik graag samen wilde werken,” legt Verbeke uit. Alle merken die de startende onderneemster benaderde reageerden positief, en daarom verkoopt Verbeke nu al die merken waar zij zelf zo dol op is. Enkele voorbeelden van labels waarvoor je bij Fabrikk terecht kunt, zijn het Nederlandse A Little Lovely Company, het Deense Ganni en het Franse Leon & Harper. Wat alle merken die Verbeke verkoopt met elkaar gemeen hebben, is dat ze in België bijna niet verkrijgbaar zijn.

Bloggen en ondernemen komen samen bij Fabrikk

Hard werken en groots dromen

Terwijl het idee voor Fabrikk een paar maanden geleden alleen nog op papier bestond, staat de concept store inmiddels al een paar weken online. Verbeke die nog geen eerdere ervaring heeft met ondernemen, is erg tevreden met het resultaat tot nu toe. “De website kwam op 15 augustus online, en we hebben in twee weken tijd 15.000 views gehad en 5.000 unieke bezoekers. Ja, augustus was een goede maand,” glundert ze. Ook met de verkoop zit het wel goed, vooral wat betreft spullen voor het interieur: “De lichtboxen van A Little Lovely Company waren binnen een dag uitverkocht. Qua kleren denk ik dat vrouwen nog even willen wachten tot het iets kouder wordt, want de collectie die ik verkoop is best winters.” De herfst/wintercollectie die Fabrikk verkoopt vat Verbeke als volgt samen: “De collectie bevat goede basics met de juiste details die goed te combineren en erg draagbaar zijn.”

Voor Verbeke is de overgang van blogster naar onderneemster een echte verandering, ook omdat ze daarnaast nog werkzaam is bij H&M. Bij Fabrikk is Verbeke verantwoordelijk voor alle aspecten behalve het technische gedeelte, daarvoor heeft ze een bureau ingehuurd. Verder heeft haar vriend haar geholpen met het ontwerpen van een logo en de lay-out voor de website. Het is heel hard werken, maar dat vindt Verbeke niet erg. De jonge onderneemster heeft namelijk een droom, en daar werkt ze graag voor. “Mijn droom is dat de webshop over een paar jaar zo goed loopt dat ik daarnaast een fysieke winkel in Gent kan openen met mooie interieurstukken en kleding. Een plek om helemaal zelf in te richten en mooi aan te kleden: dat is mijn uiteindelijke doel.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN