• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Black Friday brengt online 63 procent meer op dan eerste week van solden

Black Friday brengt online 63 procent meer op dan eerste week van solden

Door Georgia Oost

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Black Friday heeft dit jaar online 63 procent meer omzet opgeleverd dan de eerste week van de solden, zo meldt BeCommerce na een Market Monitor onderzoek in hun persbericht. De Belgian Courrier Association en BeCommerce verwachten het drukste eindejaars seizoen ooit voor webwinkels.

Opvallend is dat niet alleen de online handel profiteert, maar ook de traditionele fysieke winkels gouden zaken doen op de koopfeestdagen, zo meldt BeCommerce in het persbericht. Dit jaar verwacht het onderzoeksbureau bovendien dat de groei onder de invloed van de corona crisis nog groter zal zijn.

Vooral de groeiende populariteit van Black Friday werkt de stijging van online aankopen in de hand, aldus het persbericht. “Afgelopen jaar kochten de Belgen die dag voor maar liefst 137,5 miljoen euro. Dat is een derde meer dan in 2018. Vooral het verschil met de eerste week van de solden is opvallend: waar in 2017 de eerste week van de solden duidelijk nog een belangrijker koopjesmoment was voor de Belgen dan Black Friday, was de omzet op Black Friday vorig jaar maar liefst 63 procent hoger dan tijdens de eerste week van de solden.” Fysieke winkels behaalden een resultaat van 95,3 miljoen euro naar aanleiding van Black Friday, een stijging van 21,2 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

“Het koopgedrag van de Belg is enorm veranderd onder invloed van de coronacrisis: de consument heeft voorgoed zijn weg naar webwinkels gevonden”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “We verwachten dan ook een enorm druk najaar voor onze partners en willen zowel de consument als de webshops alvast oproepen hier rekening mee te houden: bestel op tijd en stel zeker alternatieven in voor de bezorging.”

Beeld: Unsplash

BeCommerce
Black Friday
Coronavirus