• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgische winkels heropenen, Creamoda en Mode Unie eisen extra steun na afspraakshoppen

Retail

Beeld: Unsplash

Belgische winkels heropenen, Creamoda en Mode Unie eisen extra steun na afspraakshoppen

Door Nora Veerman

26 apr. 2021

Vandaag loopt in België het winkelen op afspraak af. Hoog tijd, vinden brancheorganisaties Mode Unie en Creamoda. Beide organisaties zijn ‘verheugd’ dat de winkels weer zonder afspraak open mogen, maar benadrukken dat het afspraakshoppen grote gevolgen heeft gehad voor de verkoop in de modesector. Extra steun is daarom broodnodig, zo schrijven beiden in een persbericht.

Mode Unie en Creamoda eisen dat de modesector dezelfde behandeling krijgt als de andere sectoren die nu mogen heropenen, zoals aanspraak op het dubbel overbruggingsrecht. Andere sectoren hebben hier nu wel recht op, omdat deze moesten werken onder ‘stricte protocollen bijgevolg in onrendabele en beperkende omstandigheden’. Volgens Mode Unie gold voor de modesector hetzelfde: “Het afspraakshoppen was immers ook verkoop onder strikt protocol, wat rendabel ondernemen binnen de sector onmogelijk maakte,” aldus de sectorfederatie.

Daarnaast zien ze dat winkeliers met stock blijven zitten die mogelijk niet meer kan worden verkocht. Mode Unie vraagt de federale regering dan ook om een verhoogde fiscale aftrek van de overstock voor de periode van het afspraakshoppen. Creamoda legt de nadruk op het voortzetten van de maatregel tijdelijke werkloosheid en het gradueel toekennen van het Vlaams Beschermingsmechanisme.

Winkeliers verkochten 53 procent minder tijdens afspraakshoppen

Uit een enquête van Mode Unie onder 370 winkeliers blijkt dat 97,2 procent in de periode van het afspraakshoppen minder verkocht dan in een normaal verkoopjaar, zoals 2019. “Het afspraakshoppen heeft er overduidelijk voor gezorgd dat consumenten de weg niet meer vonden naar hun modewinkel,” aldus Isolde DeLanghe, directeur van Mode Unie. “De onduidelijke en laattijdige communicatie vanuit de overheid over wat een afspraak precies inhield, in combinatie met weinig perspectief, zorgde ervoor dat consumenten de knip op de beurs hielden wat betreft het kopen van modestukken.” De winkeliers verkochten tijdens het afspraakshoppen gemiddeld 53 procent minder.

Uit de enquête is ook gebleken dat een stijgend aantal modehandelaars sinds het shoppen op afspraak meer eigen middelen in de zaak steekt dan voor de coronacrisis. 64,7 procent van de winkeliers steekt nu 56,4 procent meer eigen geld in de winkel dan voorheen. In februari was dat nog 54,4 procent van de winkeliers, met gemiddeld 38,2 procent meer eigen middelen. “Zonder extra overheidssteun zal ruim één vierde van de modehandelaars de boeken neer moeten leggen,” stelt Delanghe. De brancheorganisaties vrezen een doorwerking in de gehele modeketen. Delanghe: “We rekenen er dan ook op dat zowel de federale als de Vlaams regering onze sector niet in de steek laat.”