Belgische winkelcentra pleiten in een open brief voor meer bezoekers: volgens hen is dit hét moment om slim en verantwoordelijk te komen winkelen. “Door corona heeft e-commerce een enorme boost gekregen. Als we niet slimmer met ons shopgedrag omgaan, zullen een aantal van onze favoriete winkels verdwenen zijn tegen dat het vaccin er is,” aldus het persbericht.

De open brief is in samenwerking met sectorenorganisatie Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) opgestuurd. BLSC vertegenwoordigt meer dan tweehonderd professionele retail- en retailvastgoedspelers in België in Luxemburg.

“We begrijpen dat je in tijden van corona graag beroep doet op de Amazon’s, Zalando’s en Alibaba’s van deze wereld. Je producten online bestellen en aan je voordeur laten leveren, is niet alleen heel eenvoudig, het geeft je vanzelfsprekend een extra gevoel van veiligheid ten opzichte van een fysieke winkel bezoeken,” begint de brief. “Maar beste shopper, onze retailers kunnen het niet alleen. We rekenen ook op jullie. Durf ook nu genieten van een gezellige winkeluitstap. Maar doe het slim én verantwoord. Alleen of met mensen uit je bubbel. En uiteraard met mondmasker. Belangrijker is dat we het met z’n allen opnieuw proberen en dat we er samen voor zorgen dat we de winkels niet opnieuw moeten sluiten.”

In de brief wordt uitgelegd dat er in juli 28 procent minder bezoekers in de 24 belangrijkste shoppingcentra van België waren, in vergelijking met het jaar daarvoor. In augustus was dat 11 procent, in september 15 procent. Maar het gaat de goede richting op, aldus de brief: juli had bijna 7 procent meer shoppers dan juni, augustus deed het 4,3 procent beter dan juli en september zat alweer op hetzelfde niveau als juli. De retailers zullen zo veel mogelijk doen om klanten een aangename winkelervaring te bezorgen, aldus de brief. Zo zal er ook een ‘Shop & Win’- campagne van start gaan in meer dan zestig shoppingcentra en retailparken, waar vanaf 17 oktober drie weken lang miljoenen vouchers uitgereikt zullen worden. Met die vouchers kunnen klanten een prijzenpakket winnen.

Retailers hopen dat klanten begrijpen dat ze hard nodig blijven: “De harde waarheid is dat veel van je favoriete winkels kunnen verdwenen zijn tegen dat we uit deze crisis zijn. Onze steden en gemeenten hebben nu al te kampen met leegstand in de binnenstad. Als de e-commerce zich op dezelfde manier doorzet en wij er met z’n allen onbeperkt gebruik van zullen maken, knijp je het leven in de steden en gemeenten dood. Dan is menselijk contact, een vriendelijke service of een goed advies een zeldzaamheid geworden. Dan stroomt al het geld dat wij uitgeven naar grote buitenlandse bedrijven. Laten we het niet zover komen.”

Altijd al up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief! Voeg u toe aan een netwerk van ondernemers, CEO's, ontwerpers, inkopers en andere modeprofessionals die de FashionUnited nieuwsbrief al ontvangen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN