• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgische e-commerce groeit met dertig procent

Belgische e-commerce groeit met dertig procent

Door Marthe Stroom

15 sep. 2022

Retail

Beeld: Pexels

De e-commerce in België groeide in het tweede kwartaal van 2022 met zo’n dertig procent, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbedrijf GfK namens BeCommerce, met steun van de Nationale Loterij en FedEx.

Belgen gaven in totaal 3,5 miljard euro uit, een stijging van 29 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De groei is overigens vooral te danken aan een groei in de dienstensector. Deze steeg met 75 procent ten opzichte van vorig jaar. "We zijn terug bij de 50/50 verdeling tussen producten en diensten van voor de coronacrisis. Onze voorspellingen zijn uitgekomen: ervaringen blijven belangrijk voor consumenten, zelfs in onzekere tijden", zo deelt Sofie Geeroms, algemeen directeur van BeCommerce.

In totaal winkelden 6,9 miljoen Belgen online, een stijging van twee procent ten opzichte van vorig jaar. Per winkelier werd gemiddeld 28 procent meer besteed aan online aankopen, het gemiddeld uitgegeven bedrag steeg naar 514 euro in vergelijking met 403 euro vorig jaar. Online winkelen raakt daarmee volgens BeCommerce steeds meer ingeburgerd. "Belgische consumenten durven steeds meer online uit te geven, maar ze doen dat altijd prijsbewust", legt Sofie Geeroms uit. "Het voordeel van online winkelen is immers dat je gemakkelijk prijzen kunt vergelijken. Zeker in deze onzekere economische tijden is dat belangrijk voor consumenten."

Ook worden de Belgische online shoppers steeds tevredener over hun winkelervaring: bijna negen op de tien consumenten gaf aan tevreden te zijn over de online winkelervaring. Tijdsbesparing is ten opzichte van vorig jaar een belangrijkere reden om voor de online winkel te gaan: onder 36 procent van de consumenten wordt deze factor als de belangrijkste genoemd. Verzendkosten blijven nog steeds de grootste barrière en worden onder vier op de tien consumenten genoemd. Wel verliest deze factor belang ten opzichte van vorig jaar, toen nog 45 procent van de consumenten verzendkosten als doorslaggevende reden opgaf.

BECOMMERCE MARKET MONITOR
E-COMMERCE
WEBSHOP