• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgische consumenten vinden na de beperkingen van de coronamaatregelen opnieuw hun weg naar fysieke winkels

Belgische consumenten vinden na de beperkingen van de coronamaatregelen opnieuw hun weg naar fysieke winkels

Door Eugenia Melissen Ferrer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld ter illustratie: Beeld: Mensen in een commerciële winkelstraat in Antwerpen aan de start van de solden, op maandag 4 januari 2021. Credit: DIRK WAEM / BELGA MAG / Belga via AFP.

Belgische consumenten gaan weer vaker naar fysieke winkels. Toch blijft online shoppen populair en maken steeds meer Belgen gebruik van platforms als Bol.com en Zalando, zo blijkt uit nieuwe onderzoeken van handelsfederaties Comeos en Safeshops.be naar het consumentengedrag van de online shoppende Belg.

Waar vorig jaar 54 procent van de respondenten aangaf dat ze kleding online kochten, verschuift het zwaartepunt nu weer naar de fysieke winkel. Zo’n 73 procent van de Belgen koopt hun kleding nu in de winkel, terwijl 27 procent dat online doet. De belangrijkste online categorieën blijven kleding en schoenen (63 procent) en onderzoek toont aan dat platforms blijven groeien. Ruim 88 procent van de Vlamingen heeft een aankoop gedaan op Bol.com. Bij de Franstaligen heeft 82 procent Amazon gebruikt, terwijl 59 procent van alle Belgen Zalando gebruikt.

Uit de onderzoeken blijkt dat Belgen steeds meer gebruik maken van nieuwe technologieën tijdens het fysieke winkelen. Zo heeft 60 procent van de respondenten al contactloos betaald, maakte 36 procent al gebruik van een digitaal kassaticket en vinden jongeren het belangrijk om de klantendienst via Whatsapp te bereiken. Interactieve schermen, robots of slimme spiegels in pashokjes zijn minder populair.

Comeos, de handelsfederatie die de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, ondervroeg samen met de Thomas More hogeschool 1839 Belgen tussen de 15 en 85 jaar oud over hun online en offline aankoopgedrag van de afgelopen 12 maanden.

SafeShops.be, de e-commerce associatie van België, ondervroeg samen met onderzoekspartners Bpost en Klarna 1015 Belgische online consumenten tussen de 18 en 65 jaar oud. Dit onderzoek werd online afgenomen door Why5Research in mei 2022. Het onderzoek vond plaats in het kader van een jaarlijkse meting.

E-commerce