• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgen kopen meer online wegens angst voor coronavirus

Belgen kopen meer online wegens angst voor coronavirus

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: FashionUnited

Door het coronavirus kopen Belgen steeds meer online, dat blijkt uit het onderzoek van handelsfederatie Comeos, hogeschool Thomas More en HelHa, de Haute Ecole Louvain en Hainaut. Meer dan de helft van de Belgen koopt voornamelijk kleding online.

Het is voor het eerst in de modesector dat er online meer verkoop (54 procent) plaatsvindt dan in fysieke winkels (46 procent), blijkt uit het onderzoek. Ook elektronica wordt veel online verkocht. Respondenten in het onderzoek geven aan pas terug te keren naar fysieke winkels, wanneer het aantal corona-besmettingen afneemt. Volgens het onderzoek zorgen de maatregelen niet voor het wegblijven uit winkels, maar weegt respectloos gedrag zwaar mee. Daarnaast geven respondenten aan moeite te hebben met de drukte, wachtrijen en niet hygiënisch veilige omstandigheden.

Veiligheid omtrent coronavirus weegt mee voor keuze online winkelen

Ook in de keuze voor fysieke winkels is een verschuiving te zien. Voor de coronacrisis stond een parkeerplaats in de buurt bovenaan de lijst van de respondenten als belangrijk aspect te kiezen voor een fysiek winkelbezoek. Nu, staat dit nog maar op de vijfde plaats. Respondenten geven aan de productprijs, het aanbod, de toegankelijkheid en de veiligheid omtrent Covid-19 belangrijker te vinden. De belangrijkste rol in het terugkeren naar de winkels zijn afname van besmettingen, geen tijdsbeperkingen van 30 minuten, winkelen met meer dan 2 personen, heropening van de horeca en geen verplichte mondmaskers.

Het budget van de Belg bleef voor bijna de helft van de respondenten gelijkwaardig, blijkt uit het onderzoek. Bijna 40 procent geeft echter wel aan niet te kunnen sparen. Ook geven de respondenten aan na de coronacrisis terug meer te gaan winkelen in fysieke winkels. Zo’n 37,7 procent zegt door Covid-19 meer online te winkelen dan voor de pandemie.

Het onderzoek vond plaats tussen 6 en 13 april 2021 onder meer dan 2200 respondenten.

Comeos
Coronavirus
E-commerce
fysieke winkels