• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgen kopen kleding steeds vaker online

Belgen kopen kleding steeds vaker online

Door Emilie van Kinschot

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Credits: AI beeld gegenereerd FashionUnited

Steeds meer Belgen geven aan online hun kleding te kopen. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen.

Elk jaar geeft een groter percentage Belgische consumenten de voorkeur aan het kopen van kleding online. In 2022 kocht nog één op de vier (26 procent) Belgische shoppers zijn kleding het liefst op het internet, in 2023 is dat al bijna de helft (44 procent). Dat is een stijging van 18 procentpunten in één jaar.

Wat de voordelen van online shoppen nu precies zijn, verschilt per persoon. Zo geeft de helft (53 procent) van de respondenten aan liever aankopen op het internet te doen, omdat ze dit vanuit het comfort van hun eigen huis kunnen doen. Anderen (43 procent) geven aan dat ze online betere koopjes kunnen vinden.

Maar toch biedt de fysieke winkel ook voordelen. Veel Belgen (29 procent) trekken er bijvoorbeeld graag een dagje op uit, omdat merken hen een unieke winkelervaring bieden. Anderen (63 procent) geven aan naar de fysieke winkel te gaan, omdat ze er kleding kunnen passen voordat zij de aankoop doen. Sommigen (62 procent) gaan liever naar de winkel, omdat ze ter plaatse de kwaliteit van hun aankopen makkelijker kunnen beoordelen.

Het onderzoek is in het eerste kwartaal van 2023 uitgevoerd door Opinium Research bij 1.000 Belgische respondenten in opdracht van Adyen.

Adyen
E-commerce