• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgen kopen deze feestdagen anders, ziet Klarna

Belgen kopen deze feestdagen anders, ziet Klarna

Door Nora Veerman

18 nov. 2021

Retail

Beeld: Pexels

Belgen doen dit jaar hun inkopen voor de feestdagen vroeger en geven er meer geld aan uit. Dat blijkt uit onderzoek van betaalsoftwarebedrijf Klarna onder duizend Belgische consumenten tussen de 18 en 66 jaar.

Een op de vijf Belgen is van plan de inkopen voor de feestdagen eerder te doen dan vorig jaar. Een tiende van de Belgen is al sinds september bezig met het uitstippelen van inkopen. Als redenen voor deze vervroeging noemen consumenten in de eerste plaats het willen profiteren van koopjes en promoties (60 procent). Daarnaast wil 46 procent er zeker van zijn dat alle producten op de verlanglijst nog beschikbaar zijn en wil 39 procent problemen als gevolg van late levering vermijden.

Volgens Klarna geven Belgen dit jaar bovendien meer uit aan feestdagencadeaus. 49 procent van de Belgen zegt ongeveer hetzelfde budget als vorig jaar aan te houden, maar 18 procent zegt daar overheen te zullen gaan. Ruim een derde van de Belgen verwacht tussen de 251 en 1000 euro uit te geven aan kerstcadeaus.

Waar een derde van de Belgische consumenten het overgrote deel van de inkopen voor de feestdagen dit jaar online wil doen, gaat veertig procent van de respondenten toch vooral naar fysieke winkels. Die laatste groep gaat het liefst naar winkelcentra (45 procent), warenhuizen (42 procent) en internationale ketens (31 procent). 27 procent van de Belgen verdeelt de aankopen min of meer gelijk over online en fysieke winkels.