• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • BeCommerce: Belg winkelt minder online, boekt vaker reizen

BeCommerce: Belg winkelt minder online, boekt vaker reizen

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Belgen verkiezen reizen over luxe artikelen als het gaat om online shoppen, dat blijkt uit de Market Monitor van BeCommerce. In het derde kwartaal van 2022 stagneerde de groei van online shoppen en won het boeken van een vakantie juist populariteit.

De online uitgaven waren in het derde kwartaal van 2022 goed voor 3,6 miljard euro, meldt BeCommerce. Dat komt neer op een groei van 12 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2021. De groei is voornamelijk te merken in de dienstensector. Daar werd 1,7 miljard euro uitgegeven.

Ruim 6,9 miljoen Belgen shopten online in het derde kwartaal van 2022. Daarmee daalt het aantal shoppers met 2 procent, vergeleken met 2021. In totaal werden er 40,9 miljoen online aankopen gedaan. Dat is ongeveer evenveel als een jaar eerder. Per online shopper werd er gemiddeld 525 euro uitgegeven. In het derde kwartaal van 2021 was dat 462 euro per online shopper. Deze stijging komt neer op 14 procent.

Hoewel de Belg minder online shopt, is 9 op de 10 shoppers wel tevreden. De shoppers geven aan nog altijd te profiteren van het gemak van thuis blijven en tijdsbesparing. De verzendkosten en het gebrek aan contact met het product vindt men nog wel een dingetje.

Viktor Nuytten, Communcatiemanager bij BeCommerce, over de verschuiving van luxe artikelen naar reizen in het persbericht: “De Belg boet in op luxe vanwege de inflatie en maakt in zijn aankopen een zeer duidelijke shift naar de essentials. We zien echter dat mensen niet inboeten op de dienstensector. De consument kiest resoluut voor ervaringen in plaats van luxeproducten. Vooral de reizen stonden heel sterk. Per aankoop spendeert de Belg gemiddeld 799 euro aan pakketreizen en 384 euro aan reizen (vliegtuigtickets en accommodatie) buiten een pakket.”

BeCommerce