Amazon is het snelst groeiende retailmerk op social media
bezig met laden...
Online retailgigant Amazon een van de snelst groeiende merken in de retailindustrie op het gebied van social media. Dat blijkt uit de Retail Social Media Benchmark, uitgevoerd door eDigitalResearch.
Amazon streeft zowel Facebook als Twitter voorbij op social media, zo heeft de online retailer inmiddels 1,2 miljoen nieuwe volgers verkregen op zijn Twitter-account sinds de laatste meting in maart. Het succes was mede te danken aan Prime Day, meldt het onderzoeksbureau.
Op Prime Day, dat gehouden werd op 15 juli, werden er naar schatting 398 producten per seconden verkocht. Op deze dag kunnen 'Prime-leden' tegen grote kortingen shoppen. De dag is volgens Amazon zelf 'groter dan Black Friday'. In de aanloop naar het evenement heeft Amazon Prime Day actief gepromoot met televisiespotjes en op social media, waardoor het aantal actieve volgers op social media enorm toenam.
Uit onderzoek bleek eveneens dat Amazon meer dan vijf miljoen nieuwe Facebook-fans heeft opgedaan, sinds eDigitalResearch begon met het ‘benchmarken’ van de social media in de retailmarkt, in 2010. Afgezien van het feit dat Amazon al een groot aantal volgers heeft, lukt het ze steeds weer om nog grotere groepen volgers aan te trekken.
Amazon heeft beste social media volgens benchmarkonderzoek
Uit het laatste rapport bleek ook dat retailketen Primark een van de grootste stappen heeft gezet; per social media-actie komen er zo’n 500.000 nieuwe fans bij op hun Facebook-pagina. Dat is opmerkelijk, want Primark heeft namelijk geen webwinkel. Daarnaast is de fast fashionketen er ook nog in geslaagd om 800.000 nieuwe volgers op Instagram te vergaren, waardoor de keten nu op nummer vier staat op de nieuwe ranglijst van social media-retailers.
Kat Hounsell, sales and marketing director bij eDigitalResearch zegt in een reactie: "Het gebruik van social media is nu het grootste belang voor de detailhandelmerken; die moeten ervoor zorgen dat ze de doelgroep bereiken en proactief bezig zijn met hun publiek. De populariteit van social mediaplatformen voor merken blijft met een aanzienlijke snelheid groeien, het bereik van consumenten is groter dan ooit tevoren - klanten uiten hun merkervaringen op sociale media.”
“Sociale klanten wachten niet op retailers die hen benaderen, in plaats daarvan gaan ze rechtstreeks het contact met het merk aan, hoe en waar ze maar willen. Klanten zijn out there, ze praten over hun ervaringen en delen die. De uitdaging is om de gesprekken op de juiste manier te managen, opmerkingen vast te leggen en de geverifieerde feedback te verankeren, zodat de klantenervaring op de beste manier kan blijven bestaan.”