Achter het retailsucces van de Demer in Eindhoven
bezig met laden...
Eindhoven werd door vastgoedadviseur CBRE uitgeroepen als de beste winkelstad buiten de randstad, met de Demer als topstraat. Analisten van het bureau zagen een stijgend aantal bezoekers, koopkrachtig publiek, verrassend weinig leegstand en een gezonde mix van lokale boetieks en internationale namen. Wat ging er vooraf aan het succes?
Dertig jaar samenwerking
Volgens Eric Duffhuis, woordvoerder van Bureau Binnenstad Eindhoven (de uitvoeringsorganisatie van Biz Eindhoven), is het succes het resultaat van een lange adem en van een unieke manier van samenwerken. “Eindhoven heeft een publiek-private samenwerking van ruim dertig jaar,” zegt hij. “Ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente trekken hier nauw samen op. Dat zie ik bijna nergens anders in Nederland.”
Die samenwerking werd het afgelopen najaar verder geformaliseerd. De biz, waarlangs ondernemers en pandeigenaren jaarlijks bijna negen ton herinvesteren in de stad, sloot een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente voor onbepaalde tijd. In dat verbond zijn bijvoorbeeld ook stichting Eindhoven Toegankelijk (voor mensen die minder mobiel zijn), bewonersorganisaties en de fietsersbond opgenomen. “Op basis van een jaarplan besluiten we samen over de toekomst van de binnenstad: van de veiligheid en mobiliteit tot bijzondere evenementen en het laten landen van nieuwe retailformules op de juiste plekken in de stad.”
Actie in de Demer
Volgens Duffhuis komt het succes van die Demer, de best presterende winkelstraat, door balans in het winkelaanbod. Internationale ketens en lokale formules staan er naast authentieke Eindhovense ondernemers. Zo krijg je reuring én herkenbaarheid.
Leegstand wordt vermeden door nauwe samenwerking met vastgoedeigenaren. “Zij investeren in verduurzaming van de panden en boven winkels worden steeds vaker woningen toegevoegd om het gezellig en rendabel te maken”, zegt hij.
Navigators
Een opvallende factor in de Eindhovense aanpak is de inzet van de Navigators, net zoiets als de Blauwe Engelen in Den Bosch. Het gaat om zestien vrijwilligers - voor de helft Nederlandstalig en bestemd voor internationaal publiek - te herkennen aan hun rode jasjes en een grote pijl. Ze begeleiden bezoekers op hun winkelmissie (“bijvoorbeeld waar je heen moet voor een wollen trui”), maken toeristen wegwijs en heten nieuwe ondernemers welkom. “Ze geven de stad een gastvrij gezicht dat je maar in een paar andere Nederlandse winkelgebieden ziet.”
De tekst gaat door onder de afbeelding.
Sturen
Hoewel de gemeente en de Biz niet de final say hebben in welke retailer zich waar vestigt, sturen ze wel actief op een evenwichtig winkelprofiel per straat. Duffhuis noemt de opening van de grote Zara aan de Rechtestraat als voorbeeld: een project waarbij vastgoed en retailer intensief overlegden over de uitstraling en positionering. “Nu trekt de zaak weer andere merken aan, onder meer richting de Hooghuisstraat, die zich steeds sterker ontwikkelt als de premiummodestraat van Eindhoven.”
Eindhoven als beleving
In de Detailhandelgids voor 2030 was al vastgesteld dat de stad steeds meer wil inzetten op de ‘beleving’. Volgens Duffhuis heeft Eindhoven die filosofie in de afgelopen jaren actief omarmd. Niet alleen door te investeren in een divers winkelaanbod, maar ook door de binnenstad voor iedereen aantrekkelijker te maken. Zo kwam er met inspraak van Eindhoven Toegankelijk een gemeentelijke subsidie voor rolstoelvriendelijke toiletten in de horeca.
Volgens het plan wordt er ook gekeken naar parkeervoorzieningen rond winkelgebieden buiten de ring, en is er extra aandacht voor veiligheid om bezoekers gerust te stellen na incidenten zoals de recente inbraak bij een Pijnenburg Juweliers aan de Demer.
Binnenstad opgefrist
Ondertussen staat de stad voor de uitdaging om het gezellig te houden tijdens een grote ombouw van de binnenstad. Om de winkels bereikbaar te houden, worden de bouwprojecten opgeknipt in fases; inmiddels is ook de Demer aan de beurt. In December worden de werkzaamheden gepauzeerd. Duffhuis: “Zo blijft het kerstig in de stad.”